Express SM i Nynäshamn är nu slut, och här kommer en full rapport på hur det gick till för SWE 595:

Förberedelserna

Vi hade länge letat efter en trailer så att vi skulle kunna vara med på fler entypsseglingar med Expressen. Förra året seglade vi till SM i Varberg, och vi hyrde en Express i Saltsjöbaden för Oktoberpokalen, men det är ju roligare att använda sin egna Express på regattorna. Och det skulle bli enklare att kunna vara med på fler seglingar i exempelvis Göteborg. Hur som helst, sedan SM förra året har vi försökt få tag på en egen trailer men det har visat sig vara lättare sagt än gjort. Alla vill sälja sin trailer i samband med att de säljer båten, men så för två månader sedan hittade vi en Harbeck-trailer på Blocket som hade varit till en IF. Och den borde ju givetvis funka även för Express, så vi slog till och köpte den. Sedan kom nästa problem, ingen av oss i teamet har ju BE-körkort. Och nu blev det brådis. Niclas var den som skulle ta BE-kortet och fick helt enkelt lägga på ett kol. Inför SM skulle han iväg till Grekland i två veckor och det var näst intill omöjligt att få tag på en uppkörningstid. Men så hittade han en uppkörningstid i Kristanstad som var samma dag som han skulle iväg till Grekland. Så det blev snabba bud, på morgonen åkte han ner till Kristianstad och körde upp, och klarade uppkörningen (Hurra!) sedan bar det av hemåt för att lämna släp och annat och sedan till Köpenhamn för avresa mot Greklkand. Så nu var alla hinder lösta! Dragbil skulle vi få låna av Philips föräldrar som har en Mitsubishi Pajero.

2013-express-SM-forberedelser-korkort

Niclas med sitt nya BE-kort

Helgen innan SM var skepparen med flickvän iväg på myshelg i Båstad och hade fyllt upp båten rätt rejält med semesterprylar. Avresa mot Nynäshamn skulle ske på tisdagen så vi hade måndagen på oss att masta av, ta upp båten, tvätta den och plocka ur alla onödiga semestergrejer.

2013-express-SM-forberedelser-slipa00

2013-express-SM-forberedelser-slipa01

Skepparen vattenslipar med 1200-papper


2013-express-SM-forberedelser-upptagning01

2013-express-SM-forberedelser-slipa02

Vattenslipning pågår

2013-express-SM-forberedelser-slipa03

Det tog visserligen till långt in på kvällen innan allt blev klart men klart blev det till slut!

Resdagen

På tisdagen kl 08 sågs vi i hamnen för avresa. Efter lite småjusteringar av ekipaget kom vi iväg kl 09:15 från Halmstad och hade nu minst 8 timmars bilresa framför oss.

2013-express-SM-transport-aka01

Ekipaget redo för avfärd

 

2013-express-SM-transport-aka02

Skepparen nöjd med att äntligen komma iväg till SM!

Detta var första gången som vi alltså körde med båten på trailer så det var lite spännande i början, men det skulle gå hur bra som helst. Pajeron som vi körde var rena lyxbilen med skinnfåtöljer och allehanda bekvämligheter. Efter en lunch i Gränna fortsatte vi norröver och var i Nynäshamn prick kl 18:00. Kranen i hamnen stod redo och det var bara för oss att köra fram och lägga i båten. Sedan var det påmastning och båten var snabbt seglingsklar.

2013-express-SM-transport-sjosattning01

Sjösättning i Nynäshamn

 

2013-express-SM-transport-vidbryggan01

SWE 595 påmastad och seglingsklar

 

Vi åkte därefter till vårt borde, Nicksta Camping där vi hade hyrt en villavagn. Och den var minsann rena lyxen jämfört med förra SM:ets spartanska boende i Varberg.

2013-express-SM-boende01

Vår sjukt pampiga villavagn

 

På kvällen lagade Philip till en fantastisk köttfärssås och vi somnade därefter kvickt efter en lång dag.

2013-express-SM-transport-matlagning01

Chefskockarna brassar käk

 

2013-express-SM-transport-matlagning02

Spagetti och köttfärssås á la Utagawa & Nicola

 

Tune up-dagen

På onsdagen var det registrering på morgonen och senare kl 14 skulle det vara Tune up. Efter registreringen stack vi ut och tränade lite. Årets första träning… Vårt största problem har tidigare varit spinnakergippar, där vi haft en tendens att knyta spinnakern runt förstaget, så vi tränade nu extra mycket på detta. Och vips så trillade polletten ner för alla och gipparna satt nu utan problem. Det kändes grymt skönt! Vi övade också lite på lovartsnertagning av spinnakern, vilket vi faktiskt aldrig praktiserat tidigare. Men det var ju heller inga problem så vi kände oss taggade för tuneupen.

2013-express-SM-tuneup-traning01

Träning inför SM. Årets första renodlade träning…

 

IF:arna skulle segla SM samtidigt som oss, men vi hade hela tiden trott att de skulle segla på egen bana. Under tune upen så samlades dock både IF:arna och Expresserna inför start så det blev lite funderingar för oss hur det hela skulle gå till. Starten blev total kaos. Startlinjen var alldeles för kort och båtarna samlades runt startfartyget där vi blev fast och fick gippa runt för att ens kunna komma över startlinjen. Vissa gick dessutom på fel sida startfartyget (men gick heller aldrig i mål utan avbröt på sista länsen). Det blåste inte mycket heller så det tog tid att få fart på båten och vi hade hamnat rejält på efterkälken. Expresserna seglade med så kallad X-gate, dvs man kan välja om man vill runda högra eller vänstra kryssmärket med rundning inifrån och ut. IF:arna seglade dock med spridarboj och använde samma bojar som vi hade som X-gate, vilket gjorde att det blev kaos i rundningen då Expresser ville runda högra märket medsols samtidigt som IF:arna skulle segla runt märket motsols…

2013-express-SM-tuneup-banomrade01

Bild på de olika banområdena. Banområde B var det som vi framöver alltid skulle segla på, förutom under tune upen

 

Hur som helst, tune upen var det inget som det togs speciellt allvarligt på, varken av seglarna eller arrangören (uppenbarligen) så den var det bara att glömma. Vi gick i mål sist av de båtar som valde att gå i mål, men vi hade flera båtar bakom oss som seglade mot hamnen istället för att gå i mål på sista länsen.

2013-express-SM-tuneup-efter01

Tune upen avklarad

 

2013-express-SM-tuneup-forberedelser01

På kvällen var det skepparmöte i hamnen, och vi valde att käka lite skaldjur på restaurang innan vi gick ett varv i hamnen och spionerade på de andra båtarna. Sen bar det av hem till villavagnen.

2013-express-SM-tuneup-kvallen01

2013-express-SM-tuneup-kvallen02

Team SWE 595 taggade inför morgondagens första race

 

2013-express-SM-tuneup-spionbilder01

Spionbild på Collbergs nya båt SWE 2012

 

Dag 1

Så var då första dagen av SM inne. Första start skulle vara kl 10 och det var banområde B som gällde. Det skulle enligt uppgift vara 1 timmas utsegling, så vi var uppe vid 7-snåret. Utseglingen var i lätta vindar och strålande sol. Första seglingen blev rejält försenad då det var lite vind och vridigt.

2013-express-SM-dag1-forberedelser01

Förberedelse inför avfärd. Vattnet låg helt spegelblankt

 

2013-express-SM-dag1-utsegling00

Fördäcksgasten Philip förbereder sig för lite slappning inför racet

 

2013-express-SM-dag1-utsegling01

Philip Utagawa

 

2013-express-SM-dag1-utsegling02

Båtarna inför första racet ute på banområdet

 

Race 1 seglade vi riktigt bra. När vi gick i mål hade vi 9 båtar efter oss och blev 16:e båt. Det var en riktigt skön inledning för oss som gav oss självförtroende. Manövrarna satt klockrent (till skillnad mot SM i Varberg föra året) vilket kändes riktigt bra. Nu kunde vi koncentrera oss på att segla bra.

Race 2 kom vi snabbt ner på jorden igen. Vi seglade riktigt dåligt i den lätta vinden och hamnade näst sist på plats 25.

DSC31871

Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

Race 3 seglade vi helt ok och kom i mål som 20:e båt.

Sedan var det dags för hemsegling igen. Men vi klagade inte, det var strålande sol, riktigt skönt väder och vi hade seglat riktigt bra på det stora hela. hur långt skulle det här gå? Vi hade som mål inför SM att vi skulle göra bättre manövrar, och att vi skulle komma högre i resultatlistan än förra året. Startfältet var dock riktigt jämnt. Det var inga blåbär med i år, som det kanske var förra året (eller hur är det nu, hittar man inte blåbären så är det man själv som är blåbäret?).

2013-express-SM-dag1-hemsegling01

2013-express-SM-dag1-hemsegling02  2013-express-SM-dag1-kvallen02

När resultatlistan väl kom upp på kvällen låg vipå 20:e plats av 26. Och det var vi ju riktigt nöjda med, färre bottennapp (som 25:an) så skulle vi ju komma riktigt bra i år.

På kvällen var det mat i ”festivalområdet”. Nynäshamn skulle nämligen ha en ”matfestival” (eller vad det nu var för något) där det skulle finnas ett antal tält med olika mat och en scen för musik. Den här dagen var det inte öppet för allmänheten utan bara för oss SM-seglare.

2013-express-SM-dag1-kvallen01

Dag 2

Vi kom iväg rätt sent från boendet och när vi körde ner mot parkeringen i hamnen såg vi att i stort sett alla redan var på väg ut. Det gjorde ju att man blev lite stressad, för det var knappt någon vind heller. När vi parkerat upptäckte vi att en väska saknades, så det var bara för Niclas att åka tillbaka till boendet och hämta den. Vi kom ut från hamnen som näst sista båt. Som tur var kom det en Dehler 29:a som vi fick bogsering av hela vägen ut till banområdet (tack!).

2013-express-SM-dag2-utsegling01

Philip paddlar

 

2013-express-SM-dag2-bogsering01

Utbogserade av en snäll Dehler 29:a till banområdet

 

Sedan fick vi ligga där ute och vänta på att vinden skulle komma, för just nu blåste det 0 m/s. Det gick dock ingen nöd på oss utan vi hade det rätt gött där ute på vattnet i solen. Till slut kom vinden och arrangörerna kunde dra igång första racet för dagen.

2013-express-SM-dag2-utsegling02

2013-express-SM-dag2-vantan01

2013-express-SM-dag2-panorama

Race 4: Vi startade på vänsterkanten och höll oss där ute. De flesta andra seglade mer i mitten eller på högerkanten. Vi tyckte att vi hade seglat riktigt bra och när vi kom upp till rundningen visade det sig att vi rundade som trea efter SWE 2002 och en annan båt!

2013-express-SM-dag2-race1-01

Bild bakåt efter vår rundning som trea

 

Vi satte spinnakern klockrent och seglade bra på länsen. När vi kom upp mot rundningen hade vi dessutom gått om en båt och vi rundade nu som TVÅA strax efter SWE 2002! Eftersom vänsterkanten hade gått bra på förra kryssen gick vi ut där den här gången också. De andra båtarna gick ut på högerkanten och vi borde ju ha bevakat vår andraplats genom att också slå ut på högerkanten för när vi nu kom upp mot nästa rundning hade vi tappat rejält… När vi sedan gick i mål efter sista länsen gick vi i mål på 13:e plats. Det var på övre halvan av resultatlistan så det får vi vara nöjda med ändå, även om det givetvis hade varit skoj att komma i mål i alla fall som topp 3 eller nåt…

2013-express-SM-dag2-race1-02

Målgången blev tajt, men vi lyckades hålla de tre båtarna bakom oss

 

Race 5: Vi startade nånstans i mitten på linjen men hade dålig fart och höjd i den lätta vinden. Det var en riktig katastrofkryss upp till första rundningen där vi rundade rejält sist. Sedan seglade vi mycket bättre och tog ikapp rejält på båtarna framför och fick i alla fall en båt efter oss i mål, och var nära båtarna framför. Ett riktigt magplask som gjorde att vi blev rätt deppiga…

Express_R5_008

Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

Race 6: Nu hade vinden ökat rejält mot innan. Det blåste nog 8-9 m/s och vi lutade mycket direkt efter start. Efter mer häckstag så gick vi bättre. Vinden vred också mycket så det blev rejält branta undanvindsbogar. Vi gick i mål på 17:e plats, men det var nog fyra BFD också i fältet.

Express_R5_029

Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

Express_R5_030

Björn Österberg vinner race 6
Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

2013-express-SM-dag2-hamnen01

Torkning av IF-spinnaker

 

2013-express-SM-dag2-mat01

Teamet samlat för att äta och lyssna på trevlig growl…

 

På kvällen var det dags för mat på ”matfestivalen” igen. Den här gången hade området öppnat för allmänheten, så det var fullsmackat med folk där. Inget direkt läge att eftersnacka med andra seglare… När det dessutom bjöds på growlband från scenen blev det riktigt tragikomiskt.

Kvällen avslutades med lite whisky hos Regatta.nu-gänget som bodde på samma camping. Så där fick vi en del nyttiga tips att tänka på framöver.

På totalen hade vi tappat en placering till en 21:a plats.

Dag 3

Återigen en utsegling på ett spegelblankt vatten. Det gick dock ingen nöd på oss, vädret var fantastiskt och vi kunde bättra på vår gogglesbränna. Till slut kom seglingarna igång. Första racet avbröts efter första kryssen då dimma vällde fram över banområdet och det var svårt att se.

2013-express-SM-dag3-infor01

Morgonen bjöd på stiltje

 

2013-express-SM-dag3-utsegling01

Philip är återigen förste paddlare

 

2013-express-SM-dag3-utsegling02

Utdragning av båtarna längs med piren för att ens komma framåt i den lätta vinden

 

2013-express-SM-dag3-utsegling03

2013-express-SM-dag3-utsegling04

Det är hårt att vara seglare ibland

 

Express_R7_001

Dimma avbröt dagens första race.
Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

Race 7: När racet startades om fick vi återigen en dålig segling. Fattar inte riktigt vart det gick fel, men vi låg nog i skiten bakom andra båtar för länge. Blev en 25:e plats.

Express_R7_Start-2_003

Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

Race 8: Sista racet, nu gällde det att försöka få till ett bra lopp och lämna våra konkurrenter i botten av resultatlistan bakom oss. Sista länsen blev spännande mot SWE 728. Vi seglade lägre i den lätta vinden än SWE 728 efter devisen ”platt är snabbt” som Robban lärde oss igår. 728 knappade dock in på oss snabbt bakifrån och när vi gick över mållinjen trodde vi att vi fått stryk med någon meter. Resultatlistan visade dock en 21:a plats och att vi slog dem med nöd och näppe. Skönt!

Express_R8_Start-2_005

Foto: Bobo Engren // www.nhsspress.org

 

2013-express-SM-dag3-segling01

Vicente trimmar spinnakern

Nu var det race tillbaka till kranen! Vi släppte av Niclas i farten på hamnpiren så att han kunde köra ner bilen till NHSS hamn där kranen och vår trailer fanns. Det visade sig dock att det inte var så många båtar som vi trodde som ville ta upp båten på direkten. Kanske 6-7 båtar före oss. Problemet var dock att det inte fanns någon på plats som körde kranen! Mycket märkligt. Så vi och de andra fick ta ner masten och göra oss redo för lyft imorgon.

2013-express-SM-dag3-meck01

Nähä, kan vi inte lyfta vår båt får vi väl ta en öl istället

 

2013-express-SM-dag3-meck02

Båtar som väntar på att lyftas

 

2013-express-SM-dag3-meck03

Avmastade och redo för lyft

 

Under tiden som vi meckade med båten fick Philip bevaka våra intressen på prisutdelningen. Två spinnakrar och lite annat roligt skulle lottas ut nämligen. Och vi vann faktiskt! Fyra fendrar! 🙂 Philip gick sedan runt med fendrarna resten av kvällen och såg ut som en riktigt sailbum… 😉

Vi tappade ännu en placering under sista dagen och slutade på 22:a plats av 26 båtar. Det var väl ungefär vad vi trodde så det var ett ok resultat, med tanke på det jämna fältet. Vann gjorde SWE 305 ”Skumpan” med Ronny Gustavsson, före SWE 2002 Aage Reerslev och med SWE 2003 Björn Österberg på tredje plats.

På kvällen var det ”regattamiddag”. Dvs mat från ett mattält på ”matfestivalen” och knö med fullt av andra människor som var där för att festa och lyssna på livemusik. Något av ett fisko blev det får man ändå säga. Det är ju nära att jämföra med Varbergs SM och det var sjukt mycket bättre arrangerat på land. Milsvid skillnad. Lite synd, det gäller ju att ha bra arrangemang på alla sätt om man vill ha kvar de som faktiskt har kommit till SM, nu när det är en sjunkande deltagartrend…

2013-express-SM-dag3-kvallen01

”Matfestivalen” i Nynäshamn bjöd på en del speciella ekipage…

 

2013-express-SM-dag3-kvallen02

Segrarna SWE 305 med Ronny Gustavsson blir islängda under ”regattamiddagen”

 

2013-express-SM-dag3-kvallen03

Crowded under ”regattamiddagen”

 

2013-express-SM-dag3-kvallen04

 

2013-express-SM-dag3-kvallen05

Det är hårt att vara fördäcksgast…

 

2013-express-SM-dag3-kvallen06

Dagens liveband var ett Bruce Springsteencoverband. Ingen growl den här gången…

 

2013-express-SM-dag3-kvallen07

Philip och hans fyra prisfendrar

 

2013-express-SM-dag3-kvallen08

Teamet i sin tvättbjörnslook

 

2013-express-SM-dag3-kvallen09-panorama

Nynäshamns gästhamn

 

2013-express-SM-dag3-kvallen10-panorama

Hemresan

Eftersom det inte fanns någon som körde kranen på lördagen fick det bli att ta upp båten på söndagen. Efter att ha checkat ut på campingen var vi på plats 08:30 och fick direkt ta upp båten. Tydligen hade de första varit där kl 07:00 och 13 minuter senare hade de fått upp fem båtar…

2013-express-SM-hemresa-upptagning01

Äntligen lyft av båten, kl 08:30

 

2013-express-SM-hemresa-upptagning02

 

2013-express-SM-hemresa-resan01

Fördäcksgasten, tillika formel 1-nörden, kollar på Ungerns GP på två skärmar

 

2013-express-SM-transport-aka03

Sammanfattning

Sammanfattningsvis tycker vi att vårt resultat blev helt ok. Startfältet var som sagt mycket jämnare i år, och vi fick till några bra seglingar. Vi var dock för ojämna och hade för låg lägstanivå på resultaten. Vi har utvecklats åt rätt håll sedan förra året, manöverna sitter mycket bättre, starterna var stundtals också ok, och vi kände att vi hade mer rutin.

Det som vi behöver bli bättre på till nästa år är att finslipa ännu mer på manöverna, att bli bättre taktiskt och göra ännu bättre starter. Farten tycker vi att vi har rätt ok jämfört med de på undre halvan, så det är båthanteringen som vi kan göra bättre och tjäna mest på.

Arrangemanget var en besvikelse. Arrangörsklubben var inte alls på hugget när det kommer till det som inte har med själva kappseglandet att göra. Nu har vi visserligen bara SM i Varberg att jämföra med, men de var mycket, mycket bättre på den fronten.

Nästa år går SM i Marstrand och vi får hoppas på fler deltagare och bättre arrangemang. Vi har redan bokat in det, gör det ni också! 🙂

Tack

Självklart tack till gastarna ombord, Niclas Gunnarsson, Philip Utagawa och Vicente Nicola. Vi har riktigt skoj tillsammans när vi är ute och seglar, vilket är det viktigaste. Ett extra stort till Philips föräldrar som lånade ut sin Pajero som dragbil. Och icke att förglömma Niclas som ju faktiskt tog BE-kort så att vi kan komma iväg på såna här tillställningar 🙂

Till sist…

Vilken annan båt kan man ena dagen semestersegla med sin flickvän i 11 knop och bo bekvämt ombord, för att dagarna efter segla SM med 26 båtar på startlinjen mot Sveriges förmodligen starkaste entypsfält? Jag kommer inte på någon annan båt än Express… 🙂