Spangenberg i Grötvik är det tradition att segla för oss, och så även i år. Kl 09 samlades Philip, Niclas och skepparen vid båten för vidare avgång till Grötvik. Himlen var grå, det regnade och vinden var 8-10 m/s. Lite sådär lagom mysigt väder att ge sig ut i. Och när vi sedan var på väg mot Grötvik kom världens regnskur, vi såg inte så långt framför oss och vi började undra vad vi skulle ut där och göra när man kan ligga i sängen med täcket över sig… Vinden minskade men vågorna var kvar så vi gjorde inte så många knop. Hur som helst så kom vi fram till slut.

I Spangenberg är det jaktstart och vi startade efter en Maxi 77 och Folkes Grinde. Redan innan första rundningen efter ca 15 min hade vi seglat om Grinden och Maxi 77:an tog vi strax efter.

Folkes Grinde

Nils-Olof Bankell i Accent

J/105 ”John Dory”

Sedan var det en sträckbog ut till angöringen. Vi gick rätt bra till en början men sedan dog vinden ut ännu mer. Efter angöringen var det Tylögrund som skulle rundas och för att kunna sträcka upp där fick vi göra några slag. J/105:an med Stellan & co knappade snabbt in på oss men vi kunde ändå runda västpricken strax norr om Tylögrund 7 minuter före dem. Och det försprången skulle vi ju inte kunna tappa tyckte vi. Problemet var dock att vinden dog ut ännu mer, och vågorna gjorde att det blev en jobbig läns. Vi hade svårt att få någon styrsel på spinnakern i början och vi tyckte att vi seglade katastrofalt dåligt. Till slut gick det lite bättre och vi satte fart mot Grötvik. J/105:an hade nu seglat om oss, men vi fick hoppas på att det blev omräkning på korrigerad tid pga att det tagit längre tid än beräknat.

Vi gick in till Grötviks hamn efter att vi gick i mål och väntade in de andra båtarna. Solen hade nu kommit fram och det var kanonväder!

2013-08-17 14.45.09

2013-08-17 15.01.03

När det sedan var dags för prisutdelning hade skepparen sina aningar om att det kunde ha gått vägen efter omräkning. Och så var det också, vi hade vunnit totalt med 4 min ner till J/105 ”John Dory”! Vår första vinst av en ”stor” tävling var ett faktum, och vi fick ta emot vandringspris, pokal, en gyllene schackel och en tamp. Målet för säsongen var att vinna en av helgtävlingarna och nu gick det ju faktiskt vägen! Kul! 🙂

2013-08-17 16.44.40

2013-08-17 16.00.18
Hem till Halmstad blev vi bogserade av J/105:an då vinden hade tagit slut.