lappens-cup_2013_14

Den senaste tiden har vi gått som tåget. Två raka segrar på tisdagarna dessutom så vi var taggade till tusen inför Lappens Cup. Det som är extra roligt med Lappens Cup är att det är en kryss/läns-bana som seglas i tre race. Efter SM så har vi höjt besättningsarbetet ett antal nivåer, övning ger färdighet helt enkelt, och ni skulle vi få chansen att visa vad vi går för även på en kort tight kryss/länsbana med gemensam start, vilket det inte seglas så mycket här i Halmstad.

Väderprognoserna pekade på lätta vindar, DMI hade 0-2 m/s under i stort sett hela lördagen, så det var ju lite oroväckande. När det väl började närma sig start var vinden uppe på ca 3 m/s, och då går vi fint.

I första racet gjorde vi en ok start i lä. Vi blev snabbt överseglade av Farr 30:an Letto di Pletto men sedan hade vi relativt fri vind. Förutom Farr 30:an tyckte vi att vi hade rätt bra häng på de snabbare båtarna framför, såsom J/105:an, X-332:an och CB 66:an. Manövrarna går numera riktigt bra, sättningar, gippar, nedtagningar sitter som en smäck, vilket är skönt. När resultatet räknades ihop visade det sig att vi kommit trea i racet, sex sekunder efter tvåan CB 66:an seglad av Anders Hellekant. Och vi var TVÅ SEKUNDER före J/105:an, så det var jämnt värre. Vann gjorde Farr 30:an såklart.

lappens-cup_2013_16

I andra racet gjorde vi en fantastisk lästart. Sölve i Elan 333:an låg i lä om oss och tryckte oss lite upp mot linjen och detta gjorde att vi fick en perfekt start, full fart och korsade linjen på skottet (en ProStart är ett riktigt bra instrument att ha i starterna, rekommenderas starkt!)! Efter första kryssen rundade vi bl.a före CB 66:an och hade bra häng på de andra framför. Sedan hände nåt på andra kryssen. Vi hade precis rundat upp och hade CB 66:an framför oss och fick slå för att få fri vind. När vi sedan slog tillbaka igen hade vi tappat säkert 100 meter på CB:n, så där seglade vi inte bra. Vinden dog ut lite på slutet och vi kom fyra i racet, efter Farr 30, CB 66 och X-332. Peter Gustafsson i X-332:an ”CheXet” har verkligen fått upp farten i båten och seglade ofta jämnt eller till och med före Stellan i J/105:an. Bra jobbat! 🙂

I tredje racet gjorde vi en katastrofstart. Vi hade ingen fart alls och låg dåligt till när skottet gick. Kryssen däremot gick riktigt fint, vi tuggade på bra samtidigt som vinden hade ökat lite, kanske upp mot 5 m/s och då kryssar vi sanslöst bra med bra speed och höjd. Manövrarna gick fläckfritt och vi länsade också riktigt snabbt, det kändes faktiskt som vi tog in på de större båtarna framför. När resultatet räknades ihop visade det sig att vi var EN SEKUND på korrigerad tid från att vinna racet! Letto vann som vanligt, men vi kom tvåa och CB:n trea.

lappens-cup_2013_13

Vi fick serien 3, 4, 2 och kom på en total tredje plats efter Farr 30 och CB 66:an. Racen var efter omräkning på korrigerad tid mycket jämna. Hade vi varit sex sekunder snabbare i första racet, och en sekund snabbare i sista racet hade vi istället kommit tvåa totalt… 😉

Men det var såklart fantastiskt roligt att segla på kryss/länsbana. Vädret bjöd på strålande sol och det var väl förmodligen sista sommardagen för året. Och vilken dag det blev…

På kvällen var skepparen, Philip och Niclas med på HSS-festen. Men det är en helt annat historia…