DCIM103GOPRO

Säsongen 2014 är i full gång. Vi på team SWE 595 har redan seglat ett gäng tisdagsseglingar och Fragancia Cup i Halmstad. Det stora målet är dock SM i Marstrand den 1-3 augusti och Nordiska Mästerskapet i Oslo den 22-24 augusti.

Tyvärr fick vi inte båten sjösatt i tid till den första tisdagsseglingen för året. Vi hittade lite småskavanker på kölen som vi ville få riktigt perfekt innan vi sjösatte.

bild 1

Niklas vattenslipar vårt kölfix.

bild 4

Vår hovleverantör inom båtprylar, seglingsgurun Peter Carlsson, gör ett litet dynemameck på vårt fockfall.

Tisdagssegling 2014-05-20
Den första tisdagsseglingen kom vi alltså inte till start i, men den andra seglingen gick desto bättre. Vi kom tvåa i seglingen efter X-34:an med Jonas Karlsson, som helgen innan varit nere i Malmö och vunnit North Sails Trim Cup.

bra51

Första gången vi hissade våra segel för året kom vi tvåa.
Foto: Thomas ”Thoya” Johansson // www.vinnaltfoto.se.

 

Tisdagssegling 2014-05-27
Vår andra tisdagssegling för året var desto blåsigare. Det var byiga och kluriga vindar. Vi kom in på femte plats efter J/105, två Folkbåtar och en J/109.

tisdagssegling_2014-05-27_001_DS1_7124 tisdagssegling_2014-05-27_002_DS1_7133 tisdagssegling_2014-05-27_003_DS1_7140 tisdagssegling_2014-05-27_004_DS1_7170 tisdagssegling_2014-05-27_007_DS1_7217 tisdagssegling_2014-05-27_010_DS1_7261 tisdagssegling_2014-05-27_011_DS1_7248 tisdagssegling_2014-05-27_012_G0244542 tisdagssegling_2014-05-27_013_G0244467 tisdagssegling_2014-05-27_014_G0244447 tisdagssegling_2014-05-27_015_G0244432 tisdagssegling_2014-05-27_017_G0244335 tisdagssegling_2014-05-27_018_G0244300 tisdagssegling_2014-05-27_019_G0244262 tisdagssegling_2014-05-27_020_G0244230

 

Tisdagssegling 2014-06-03
Efter föregående veckas friska vindar blev det nu lätta vindar. Expressen går ju bra i lättvind och det visade vi med råge. En ny J/70 som kommit till klubben gick som ett spjut och kom i mål sju minuter före maxtiden gick ut. Vi låg på andra plats när vi närmade oss upploppet in i Nissan. Som sig bör seglade vi så att vi skulle få strömlä så långt som möjligt men förr eller senare måste man in i Nissans motström. Och där fastnade vi. Prostarten visade 0.0 knop och vi kom inte framåt. Efter att ha fastnat i motstömmen, 75 meter från mållinjen gick maxtiden ut. Riktigt surt och den där andraplatsen hade suttit fint i sammandraget. Istället blev vi bogserade in till vår hamnplats…

bild 5-1

I utseglingen gjorde vi 6 knop för spinnaker i ca TWA 60° och 2-3 m/s.

Mållinjen bara 75 meter från oss när maxtiden går ut…

bild 1-2

Det blir bogsering in till båtplatsen istället

Tisdagssegling 2014-06-10
Även denna tisdag var det lättvind. Så lätt vind att det var minuter från att bli inställt men precis när beslut skulle tas att ställa in så kunde man se lite vind borta vid horisonten. Och mycket riktigt kom sedan vinden med ett par sekundmeter som gjorde att seglingen kunde genomföras.

Vi seglade bra men kunde inte göra något åt de tre gennakerbåtarna J/109, J/70 och J/105 som kunde utnyttja sin gennaker runt banan. J/70:an seglade faktiskt hela banan runt med gennaker när vinden vred inför kryssbenet. Vid sista rundningen efter kryssbenet som snarare blev ett halvvindsben hade vi blivit ikapp- och förbiseglade av de större snabbare båtarna, såsom Dehler 34DD och Carrera. Vi lyckades dock med vår spinnaker gå förbi och segla ifrån dem! Vi slutade fyra efter de tre gennakerbåtarna, vilket vi får vara nöjda med efter omständigheterna.

Tisdagssegling_P1040374 Tisdagssegling_P1040378

Comfort 32:an seglar med spinnaker på ”kryssen”.

Tisdagssegling_P1040382

J/105:an seglar med sin code 1 på ”kryssen”

Tisdagssegling_P1040390 Tisdagssegling_P1040397 Tisdagssegling_P1040406 Tisdagssegling_P1040413 Tisdagssegling_P1040416 Tisdagssegling_P1040421 Tisdagssegling_P1040423

Vi lyckas hålla Comfort 32:an bakom oss in i mål och slog dem med 10 sekunder

Tisdagssegling_P1040424

Tajt målgång strax bakom oss

 

Fragancia Cup
De roligaste seglingarna är kryss/läns-tävlingarna. HSS arrangerar Fragancia Cup som är en kryss/länsbana med 3 race. Det var bara sex båtar med, men det var ett starkt startfält. J/105, J/70, J/80, CB 66, H-båt och så vi. Alla sex båtarna är seriösa med sitt seglande så det kunde bli allt mellan vinst till sistaplats sa vi när vi seglade ut till första start. Vinden var klurig, ca 5-10 m/s och byigt och vridigt. Vår fördäcksgast Philip kunde inte vara med så vi seglade på tre man och med Niclas på en ovan fördäcksposition.

Vi gjorde bra starter och fina första kryssar. Vi rundade i några race som tvåa efter första kryssen, och det var bra gjort i det fältet. Länsarna seglade vi också bra, jämfört med J/80:an så gick vi faktiskt helt jämnt på vissa länsar och på kryssen gick vi för det mesta lite snabbare än dem.

Hur gick då racen? Som vanligt är det svårt att veta hur man gått direkt efter racen, vi tyckte dock att vi seglat bra men hade lite problem i spinnakernedtagningarna. När resultaten räknades samman så slutade vi på en andra plats med serien 2, 1, 2. Vann gjorde CB 66:an med Anders Hellekant som fick serien 1, 2, 1. CB:n planade iväg på undanvinden i 15-16 knop när det friskade i och var svårslagna. Att vi ändå slog dem i andra seglingen får vi vara sjukt nöjda med!

bild 1-3 bild 2-3 bild 3-2 bild 4-2

 

Tisdagssegling 2014-06-17
DMI:s prognoser visade på 4-6 m/s och stabil vind. Att det dessutom var sol gjorde inte saken sämre, den här seglingen skulle vi vinna! Det var vårt väder, perfekt för Expressen helt enkelt. Vinden kom från nordväst vilket gjorde att triangelbanan valdes. Det brukar innebära att gennakerbåtarna har en fördel men första ska det seglas om det. Vi gjorde en riktigt dålig start. Vi startar med en Aphrodite 29 ca 10 sek framför oss och Comfort 32 ca 10 sek efter oss. Tack vare att vi var sena i starten hamnade vi bakom både Comforten och Aphroditen och kunde inte gasa som vi brukar ut ur Nissan. Efter halvvindat ut ur Nissan blev det kryss sista delen ut ur hamnen och där seglade vi om både Aphroditen och Comforten. Ut till första rundningsmärket var det halvvind och vi använde vårt hemliga vapen (som vi inte avslöjar) och vi seglade om ett par båtar. Efter rundningen var det kryss upp till nästa märke vid Långenäs. Här visste inte riktigt skepparen vart märket låg (sjukt orutinerat att inte veta kompasskursen dit!) så han seglade på samma  vinkel som båtarna framför. De såg ju ut att ligga på ett pärlband mot samma märke. När vi hade kommit en bit såg vi dock märket och det låg betydlige högre upp. Så nu började vi segla 10-15° högre än innan och gick som tåget. Expressen kryssar extremt högt i 4-6 m/s och vi gick löjligt mycket högre än båtarna runt omkring oss. Båtarna framför hade helt enkelt inte kunnat gå högre än vad de gjorde.

Vi rundade efter kryssen bakom folkbåtarna, IF, H-båten, m.fl. Sista benet var en rätt hög spinnakerbog och vi gick riktigt bra och seglade om båt efter båt. De större gennakerbåtarna som startade bakom oss närmade sig riktigt snabbt men vi lyckades hålla alla bakom oss och vi vann före J/109 och J/70! Gött med årets första vinst 🙂

P1040429 P1040437 P1040441 P1040443 P1040445

DCIM106GOPRO DCIM106GOPRO DCIM106GOPRO DCIM106GOPRO

P1040451 P1040452