DCIM107GOPRO

Vi har tidigare seglat två stycken SM, nämligen 2012 i Varberg och 2013 i Nynäshamn. Nu var det dags för SM i Marstrand den 1-3 augusti och segling i Sveriges seglingsmecka såg vi verkligen fram emot. 53 båtar var anmälda så det var en rejäl ökning från 2013 i Nynäshamn där det endast var 27 båtar med. Onsdagen som var dagen innan avfärd mastade vi av, tog upp båten och vattenslipade botten. Allt var redo för avfärd.

SM_Marstrand_2014_bild 1-7

På torsdagen möttes vi upp tidigt på morgonen för avfärd till Marstrand. Efter att ha bunkrat mat och varit på systemet inne i Kungälv (svårt att hitta parkering för 15 meter bil+båt inne i stan så vi fick släppa av Philip samtidigt som vi andra cirkulerade i rondellerna tills det var dags att plocka upp honom igen) åkte vi vidare mot Marstrand.

SM_Marstrand_2014_bild 2-7

SM_Marstrand_2014_bild 3-7

SM_Marstrand_2014_bild 4-7
Gjorde en liten specialare… Trodde att soppan höll på och ta slut och vände med bilen eftersom vi passerat sista macken på väg mot Marstrand…

Logistiken när 53 båtar (minus några lokala båtar) ska sjösättas och mastas på var vi nyfikna på. Och arrangören Marstrands Segelsällskap hade löst det riktigt bra. Påmastningen skedde på land med hjälp av två stycken byggställningar med en tajla. Därefter körde man iväg båten på trailer med masten uppe (tur att det inte var någon låg gatubelysning) 500 meter bort till kajen där sjösättningen skulle ske. Och även detta sköttes smidigt med en mobil kran.

SM_Marstrand_2014_bild 3-5
Påmastning på land med en byggställning. Foto: SWE 305 Skumpan

SM_Marstrand_2014_bild 5

När båten väl kommit i vattnet blev man bogserad till bryggan på Marstrandsön av MSS’ bogserbåtar. Mycket smidigt och uppskattat! Expresserna hade en helt egen brygga och det var en grann syn med 53 Expresser vid bryggan.

SM_Marstrand_2014_bild 1-6
Bryggan börjar fyllas på med båtar

SM_Marstrand_2014_bild 5-6
Niclas tycker inte att det är helt fel att vara i Marstrand med Estelle

SM_Marstrand_2014_bild 1-2
Estelle färdigmeckad och raceredo

Vi hann dock inte att mecka klart med båten innan det var dags för tune up så vi fixade klart båten, checkade in på Carlstens Soldathotell, där vi skulle bo, och drack lite bärs i hamnen under tiden som de andra båtarna seglade i ca 10 m/s på andra sidan ön. Vi kollade dock in när de seglade in mot hamnen och det var en härlig syn att se alla båtarna komma med spinnaker.

SM_Marstrand_2014_bild 3-6

SM_Marstrand_2014_bild 4-6

SM_Marstrand_2014_bild 5-5
Båtarna på väg in i hamn efter tune upen

SM_Marstrand_2014_bild 1-5
Båtarna på plats vid bryggan

SM_Marstrand_2014_bild 2-5
På kvällen var det invigning på Strandverket.

53 båtar på startlinjen var en spännande upplevelse. Det var dock inte så stor skillnad mot tidigare, startlinjen var rätt lång. Första dagen visade dock att Expresseglarna är heta, det blev tre tjuvstarter innan svartflagg hissades. Och då rök direkt 14 stycken båtar för BFD, bland annat Collberg och Österberg. Vi seglade rätt ok och fick en 28:a i första racet. Mellan racen brukar det gå några minuter tills nästa startförfarande dras igång. På skepparmötet hade de dock förvarnat om att de skulle försöka få igång starterna snabbt mellan racen. Vi hade dock blivit lite hungriga och började plocka fram våra pannbiffsmackor samtidigt som vi seglade bort från startlinjen. Till slut vände vi tillbaka och insåg att de ju hade dragit igång starten! Vi var inte de enda som missade att det var så tätt mellan racen, SWE 39 hissade spinnaker för att komma fram så snabbt som möjligt till linjen. Vi rundade startfartyget och gick över startlinjen sist av alla båtar. Förmodligen runt 3 minuter efter att starten gått och det var ju lagom roligt. Men vi kämpade oss tillbaka och lyckades segla om tre båtar trots allt och kom i alla fall inte sist i racet utan fick en 49:a.

SM_Marstrand_2014_bild 5-4
Dags att hissa sprillans nya focken för första gången. Det har inte ens varit utrullad innan 🙂

DCIM107GOPRO

DCIM106GOPRO

DCIM107GOPRO

DCIM106GOPRO

DCIM111GOPRO

DCIM106GOPRO

DCIM112GOPRO

I nästföljande race såg vi i alla fall till att vara på plats till start och seglade då rätt bra. Vi fick en 32:a i det racet. Det fjärde racet seglade vi också bra och hade ungefär lika många båtar efter oss som i racet innan. Tyvärr visade det sig senare att vi fick en tjuvstart. Efter första dagen låg vi på 42:a plats.

 

DCIM106GOPRO

DCIM106GOPRO

SM_Marstrand_2014_bild-3-3b

SM_Marstrand_2014_P1040585

 

SM_Marstrand_2014_P1040588

 

SM_Marstrand_2014_P1040597SM_Marstrand_2014_P1040599SM_Marstrand_2014_P1040616SM_Marstrand_2014_P1040618SM_Marstrand_2014_P1040619SM_Marstrand_2014_P1040620SM_Marstrand_2014_P1040627SM_Marstrand_2014_P1040631

SM_Marstrand_2014_P1040593

Insegling igen efter dagens seglingar

SM_Marstrand_2014_bild 4-5

SM_Marstrand_2014_bild 4-3

SM_Marstrand_2014_bild 5-2
Välförtjänt After Sail-beer

Tredje dagen seglade vi lite sämre. Vi kryssade bra, satte spinnaker bra, gippade bra och länsade bra. Problemen fanns istället vid rundningarna. Vid kryssmärket seglade vi ibland lite kort och slog för tidigt på layline. Med en massa båtar framför sig på layline så tappar man höjd vid märket och vi fick vid flera tillfället göra ett extraslag för att kunna komma runt märket. Vid länsrundningarna hade vi lite dålig taktik och fick ofta ytterspår. När man har 5-6 båtar innanför sig så hamnar man hopplöst nere i lä efter rundningen och vi fick se oss förbiseglade av båtar som låg lång bakom oss på länsen vara för att vi gjorde dåliga rundningar. Vid några tillfällen tappade vi garanterat 8-10 båtar på en dålig sista länsrundning inför den avslutande bidevinden upp till mål. Andra dagen fick vi placeringarna 40, 38, 50. Och den där 50:e placeringen var just en sådan dålig rundning där vi tappade 10 båtar på sista rundningen. Efter andra dagen låg vi 46:a.

SM_Marstrand_2014_bild-4-2b

 

SM_Marstrand_2014_bild-5-3b

 

SM_Marstrand_2014_G0027770b

DCIM106GOPRO

 

DCIM106GOPRO

 

DCIM107GOPRO

På lördagen var det regattamiddag på kvällen. Prisbordet var det pampigaste någonsin och det lottades ut allt ifrån spinnakerbom och spinnaker till presentkort på Benn’s. Och tro det eller ej, skepparens lott blev dragen och vi vann ett riktigt pampigt hamnkapell från North Sails! Lyckan var total!

SM_Marstrand_2014_regattamiddag
Skepparen, Vicente (äkta bromance) och Philip på bild inför regattamiddagen

SM_Marstrand_2014_bild 2-2
Underhållning inför regattamiddagen. En herre skulle skoja lite med sin dotter(?) och låtsas slänga i henne i vallgraven. Det gick dock inte bättre än att tjejens ena sko flög i vattnet. Som tur var drev skon åt rätt håll 😛

SM_Marstrand_2014_bild 4
Skepparen mottar ett hamnkapell från North Sails av sponsorgeniet Arne K Larssen. Foto: Regatta.nu

SM_Marstrand_2014_bild 3-2
Philip och Vicente på regattamiddagen som hölls på Carlstens Fästning

På söndagen seglades två race. Vi började med en tjuvstart igen… Sista racet ville vi göra bra ifrån oss men seglade riktigt dåligt. Vinden lättade ur och vi låg på fel kant på den andra kryssen. Tyvärr hade vi inte så många båtar efter oss inför sista länsen, kanske 3-4 stycken. Vi såg dock framför oss att båtarna framför fick problem med kollapsade spinnakrar. Philip agerade vindhittare och såg att det var fina stråk ute på vänsterkanten. Vi skar upp mot vänsterkanten bakom och runt hela fältet och höll riktigt bra fart, 5-6 knop, samtidigt som de andra båtarna låg och guppade.

DCIM112GOPRO

DCIM112GOPRODCIM112GOPRODCIM112GOPROSM_Marstrand_2014_G0053416bDCIM112GOPRO
Vi är på väg att runda hela fältet

Vi rundade i stort sett hela fältet och gippade när vi närmade oss startfartyget. På vägen mot rundningsbojen kom SWE 2015 i ledning och var på väg att gå i mål.

DCIM112GOPRO
Vi möter SWE 2015 som är på väg mot mål

DCIM112GOPRO

DCIM112GOPRO

DCIM112GOPRO

 

DCIM112GOPRO

 

DCIM112GOPRO

 

DCIM113GOPRO

SM_Marstrand_2014_G0054021b

Vi rundade strax efter SWE 39, som sett vår manöver ut på vänsterkanten och gjorde en likadan grej. Båtar som egentligen redan hade rundat märket hade pga vindhål och motström halkat allt längre ner och låg nedanför märket. Vi gjorde fortfarande bra fart upp mot mållinjen. Collberg kom farandes långt nedifrån och hade förmodligen fastnat i motströmmen och vindhålet. Vi låg på 6-7:e plats nånting och kunde knappt tro våra ögon.

DCIM113GOPRO

SM_Marstrand_2014_P1040632

SM_Marstrand_2014_P1040634

Vi kunde dock inte sträcka mållinjen utan fick göra ett slag upp mot märket. Sedan skulle vi bara göra ett sista slag runt 50 meter från mållinjen för att gå över linjen. Då fastnade vi i ett privat vindhål! Vi rörde oss knappt framåt samtidigt som de bakifrån hade fått upp farten. Så vi kunde inte göra någonting mer än att se 15 båtar passera oss bakifrån samtidigt som vi låg fast 50 meter från mållinjen. Sjukt frustrerande! Till slut fick vi i mål som 21:a i racet. Många båtar kunde inte gå i mål alls, de fick DNF för att de inte gick i mål inom 20 min från första båten i mål. Och detta hände bland annat Björn Österberg, som låg på en fin 3:e plats inför sista racet men nu halkade ner till 10:e plats, då de även hade en BFD från första racet… Vann gjorde till slut Collberg med 2 poängs marginal mot SWE 2015 Team Henri Lloyd.

Vi hamnade till slut på 45:e plats. Vi hade bra fart på kryssen, bra fart på länsen, grymma spinnakersättningar, nedtagningar och gippar men problemet var starterna och rundningarna. Det var något som vi skulle ta med oss till Nordiska Mästerskapen i Oslo som skulle bli nästa race. Och man tar ju steg efter steg på seglingsstegen. Vi hade förbättrat oss på många plan mot föregående års SM, men tyvärr kostade två tjuvstarter och en klantad start (förseningen) rätt mycket i sammandraget. Vi kände annars att vi hade närmat oss båtar som vi tidigare legat långt efter på de tidigare SM:en, så det kändes fint.

SM_Marstrand_2014_bild 1

SM_Marstrand_2014_bild 2

SM_Marstrand_2014_bild 3
Sjukt bra tajming, sol hela helgen men när vi skulle rulla hem från Marstrand så kom ovädret