Efter att återigen ha fått ett gäng återbud pga allt ifrån att man ska köpa gardiner med mamma till att man är på ”utbildning i Malmö” (jag vet allt att du mest ligger i badkaret på hotellet och steker 😉 från mina rutinerade (läs: folk som någon gång tidigare i sina liv satt sin fot på en båt) gastar var det dags att lura med en ny människa. Återigen är det en arbetskollega från SYSteam Halmstad och webbteamet (Magnus O) som vänligt nog ställde upp. Första och enda frågan från honom när han blev tillfrågad var när tax-freen öppnade, och det visar ändå på tillräckliga båtkunskaper för att han skulle platsa ombord. Sedan dök han upp i shorts och kavaj, ”du sa ju att det skulle skvätta lite”… 🙂

Vädret var bästa tänkbara, soligt, varmt och runt 5-8 m/s. Tyvärr var inte Express S-1010 med idag, men en ny J-24 var med. Den har haft samma LYS som Expressen i 30 år, dvs 1,11, men till årets säsong fick lyskommitén för sig att Expressen nog borde ha en hundradel högre i LYS. Ok att man kommer på det efter 1-2-3 säsonger för en ny båttyp, men efter 30 år! Summa summarum startade J-24:an lite före oss tillsammans med Hirkum pirkum. Starten gick bra, vi kom iväg hyfsat på skottet men startade lite väl långt till höger på startlinjen och fick pina lite för att komma över vågbrytaren (eller vad det nu är för nåt). Vi hade dock hyfsat bra häng på J-24:an som vi tyckte att vi tog in lite på. Heron däremot forsade förbi nästan med en gång. När vi rundade yttre piren var det kryss upp till Påarpsmärket. Vi låg nog lite väl länge i skräpvinden från Heron och Bumerangen och tappade en del innan vi slog till styrbords halsar. Det visade sig dock att vi missat att trä in fockskotet i rätt skotblock och vi tappade hela toppen på focken. Vi seglade på så ett tag så att vi skulle få fri vind innan vi slog tillbaka och kunde rätta till skotet.


Bumerang 32

Resterande del av kryssen gick helt ok. Vi låg jämnt med bumerangen och hyfsat nära J-80:an. När det närmade sig rundning gick vi lite över layline och lät Fenixen och Gottfridssons X-99:a passera innan vi slog. När vi sedan närmade oss märket kom Monark 700:an för styrbord och tvingade Fenixen och X-99:an att väja och slå. Vi hittade dock en lucka mellan Monarken och märket och slank förbi snyggt på insidan.

Rundningen av Påarpsmärket

Sedan var det läns till norrmärket och vi satte spinnaker efter lite trixande. Philip tog över rodret och undertecknad blev fördäcksgast. Rookie-Magnus visade på stor talang när han skötte om bomupphalet och spinnakerskoten som ett flytande vatten! Blåsan åkte upp och vi seglade ifrån Fenixen. Innan rundingen tog vi ner spinnakern i lagom tid och rundade upp bra.

Spinnakersättning av en rookie-crew

Sista biten in mot mål seglade vi i ett vacuum mellan de första 16 båtarna och de sista 2. Vi hade bra speed in mot mål men kom tyvärr inte kapp någon utan slutade på 17:e plats av 19.

Sista sträckan in mot mål

Sedan vankades det hamburgare som vanligt.

Stort tack till Magnus O som ställde upp och räddade dagen.

Dagens GPS-track

UPDATE:

Fler bilder, dessa tagna av Magnus Olander.

UPDATE 2009-09-09:
Thomas ”Thoya” Johansson var mycket vänlig och mailade över en bild på oss från innan starten. Stort tack!