Tyvärr hade jag problem att få någon besättning den här tisdagen. Alla var upptagna eller bortresta (halva besättningsstommen var i London) så det var bara jag kvar. Och att ensamsegla var inte aktuellt, så jag hoppade på Stefans X-99:a (även lika med min drömbåt sedan 15-årsåldern. Undrar om mina föräldrar fortfarande kommer ihåg att vi skulle köpa en X-99 tillsammans år 2010, vilket de drog till med för att slippa höra mitt tjat om en X-99 när vi strosade omkring i hamnen i Karlsborg under en Göta Kanalfärd runt år 1998 :-).

Vi blev nu 5 personer ombord på Blue Eagle. Maxvikten enligt klassregeln ligger på 512 kg så någon gubbe till på kanten hade inte varit fel, då det blåste rätt bra.

Flagga B hissades vilket innebar kryss/läns till Påarpsmärket. Tyvärr hade vi knappat in fel starttid på klockan, tiden för LYS 1,24 istället för 1,25 var inknappad så när vi trodde att vi gjorde en kanonstart, så var det i själva verket tjuvstart. Där tappade vi säkert en minut på att gå tillbaka ner och starta om.

När vi väl kom iväg var det kryss ut till Påarp som gällde. X-99:an är ju rätt stabil i jämförelse med Expressen, så det var en behaglig resa i 8-10 m/s. Halvvägs ut till märket kom dessutom regnet. Spöregnet. Så det var blött både från vågor som slog över (min vänstra lins höll faktiskt på att sköljas bort i en stor våg 🙂 och regnet uppifrån.

Vi rundade bland de sista och sedan åkte spinnakern upp. Sättningen gick klockrent och vi seglade en djup läns tillbaka in mot hamnen. Farten låg på 9-10 knop som mest och vi seglade om båt efter båt. Andreas i Gib Sea:n hade seglat bra och låg nånstans i mitten av fältet. Vi dundrade dock förbi dem innan sista röda pricken och tog sedan en IF av bara farten på upploppet.


Andreas i sin Gib Sea 80 Plus

Kul segling och en 7:e plats trots vår lilla palaver i starten. Vann gjorde Lasse Meijer igen för fjärde gången i rad i tisdagsseglingarna! Sjukt stabilt seglat av dem i den relativt hårda vinden i höst.