Swe595 står återigen på land och säsongen 2010 är till ända. Den andra säsongen med Swe595. Första säsongen hade vi tagit våra första försiktiga steg med nya båten, och de flesta i min besättning hade inte ens suttit i en segelbåt. Utvecklingen under 2009 gick snabbt framåt, och nu under 2010 var tanken att vi skulle utvecklas ytterligare på kappseglingsbanan. Dags att summera säsongen!

Vintern 09/10
Vintern inför sjösättningen var lång och plågsam. Det var mörkt, kallt och sjukt mycket snö. Under en lunch när vi skulle ta en sväng och kolla till båten med Philips feta fyrhjulsdrivna Mitsubishi Jeep gick det inte bättre än att vi körde fast ordentligt på hamnplanen. Efter trekvarts grävande med en skyffel som vi fick låna av Pelle, som höll på och skotta kring HSS klubbstuga, lyckades vi äntligen komma loss. Tur att vi hade chefen med oss, som för övrigt föredömligt skötte våra supportsamtal från förarplatsen, annars hade det blivit kvarsittning efter den långlunchen…


Webbteamet ute på lunchäventyr


Våra små känsliga nördhänder fick jobba ordentligt för att skotta loss jeepen

Inköpen
Inför 2010 fanns det en lista på saker som jag tyckte mig behöva. En ny Nexus-logg fick jag i födelsedagspresent av mina omtänksamma föräldrar, som vet hur man ska prioritera sina presentköp. Denna monterades på vårkanten och funkade kanonbra under året. Dock visade den lite konstiga siffror ett par gånger. Eller vad sägs om 23 knop under några sekunder när vi drev i obefintlig vind på väg på väg mot starten i Tylön Runt? Loggen var dock ett viktigt instrument som visade när det var dags att skärpa till sig.

En bärbar Garmin Oregon 450 GPS-plotter köptes också in under året, vilken fungerade perfekt! Och icke att förglömma en vattentät Panasonic Lumix DMC-FT2 kamera, som även filmar i HD720, och senare även en GoPro Hero HD. Så nu är de livsviktiga inköpen avklarade 😉

Tävlingsresultaten
Under 2010 startades den nya Tisdagscupen, där de 16 tisdagsseglingarna låg till grund för totalresultatet. 3 av seglingarna fick ställas in pga för lite eller för mycket vind, vilket gjorde att 13 st kunde genomföras, och 4 st fick räknas bort. Vi var med på 10 st av de som genomfördes. Våra resultat i tisdagsseglingarna var följande:
12 (av 18 startande), 8(11), 8(17), 10(19), 13(22), 5(23), 11,(28), 11(14), 11(21), 10(15). Snittplaceringen blev 9,9 av snittantalet 18,8. Förra året hade vi snittplacering på 13,6 av snittantalet 18,4. Så vi har helt enkelt i snitt lyckats komma före ytterligare 3,7 båtar i år jämfört med förra året, eller en förbättring på 27%! Inte illa måste jag säga!

Under tisdagsseglingarna vann vi den inbördes ställningen mot SWE1010 med 4-2! 🙂

Vidare seglades även följande seglingar:

Fragancia Cup där vi kom 11 av 14 båtar.

Tylön Runt, som vi blev 8 av 24 båtar, i de extremt lätta vindarna.

HSS Jubileumsregatta blev vi 36 av 63 båtar i vindar 8-13 m/s.

Spangenbergseglingen blev vi 11 av 16, efter att försmädligt blivit omseglade av Hirkum Pirkum på sista meterna.

Lappens Cup blev vi 5 av 14 båtar! Detta efter att ha kommit 2:a i andra seglingen.

Sammanfattningsvis vill skepparen säga att tävlingsresultaten har blivit bättre än väntat under 2010! Vi har blivit mycket stabilare runt mitten av fältet, samtidigt som vi haft några lyckosamma topplaceringar när vi haft vindvriden med oss. Så utvecklingen har gått spikrakt uppåt.

Besättningen
Utan sin besättning hade SWE595 inte ens kommit ut från sin bryggplats, så ett stort tack till alla som ställt upp under året! De som i år varit med är:

Vicente
Philip
Susanne
Göransson
Jocke
Niclas (från Swe1010)
Jonas Bergman
Jonas Benjaminsson
Chris
Patrik (från Blue Eagle)


Undertecknad, Patrik och Vicente på årets sista segling

Utvecklingen hos besättningen har varit fantastisk! Innan säsongen fick undertecknad hissa spinnaker och trimma densamma på undanvinden, den här säsongen har undertecknad bara varit framme på fördäck under Lappens Cup, dit han blev förpassad när Niclas från swe1010 tog över pinnen med den äran. Den fantastiska besättningen har alltså tagit hand om spinnakersättning/nertagning och spinnakertrimningen i år, helt perfekt! Och inte en enda gång har det blivit några större palaver vid hissningen, den har tex aldrig blivit satt upp-och-ner, som den ju blivit på åtminstone en legendarisk HSS-båt under säsongen… 😉

Focktrimningen är en annan bit som förbättrats något oerhört under säsongen. Nu vet vi i alla vindar både hur högt focken ska vara hissad på förstaget, och hur skotningen ska vara. Tack till Anders på Swe1010 som visade oss hur det ska se ut.

Cruising
Det cruisades väl något mer än under 2010. Bland annat seglades det några gånger till Grötviks fina nystartade bryggcafé, och en underbar helg spenderades i Båstad då värmerekord slogs på löpande band.


Swe595 på första parkett i Båstad


Årets finaste dagar spenderades i Båstad


En spännande dimbank mötte oss på vägen hem från Båstad. Bra med den nyinköpta GPS:en då.


Swe595 som badbåt. Årets härligaste dag!


Swe595 i Grötviks hamn


Grötviks nya bryggcafé var populärt att besöka

Årets ”OH NOO!”
Innan ovan nämnda Båstadresa skulle skepparen, det sista innan förtöjningarna skulle släppas, beslå storseglet med en sån där livsfarlig gummistropp med låsning i plast i ena änden. När den sista skulle sättas dit, givetvis den nära masten där omkretsen blir som störst, spändes stoppen ut till sitt max för att nå runt. Dock lyckades undertecknad tappa taget runt plastgrejen som kom farandes som en projektil rakt mot tänderna, med resultat att två tänder höggs av. Ingen trevlig känsla alls! Tur i oturen var att goda kontakter inom tandvården fanns så de tandbitarna som hittades kördes i ilfart till tandläkaren där den ena tandbiten limmades fast och den andra byggdes upp igen. Idag måste man vara Sherlock Holmes för att se vad som hänt där. Stort tack till tandläkare Andrée och Jasmin för stödet.

ANVÄND ALDRIG GUMMISTROPPAR FÖR ATT BESLÅ ERA SEGEL!