HSS kappsegling Fragancia Cup brukar vara väldigt rolig med kryss/länsbana och 2 race. Så denna segling ville skepparen verkligen vara med på, dock var det lite tunt på gastfronten. Eller rättare sagt väldigt tunt. Philip kunde dock vara med, men sedan tog det stopp. Tills jag fick se på Michael Axborns blogg att han inte skulle segla ner från Falkenberg med sin 707:a, så då tog jag chansen och kollade om han ville vara med. Och det ville han som tur var! Så vi blev då 3 stycken ombord, vilken väl är minimum vad man bör vara för att kunna kappsegla på ett bra sätt.

Michael hade också med sin Tacktick Racemasterkompass, vilket var perfekt, för min kompass är fullständigt värdelös ut vindskiftssynpunkt. Så Tackticken tejpades upp på ena ruffluckan och användes flitigt.

Första racet gjorde vi en dålig start. Vi kom inte över startbojen som vi ville för styrbord och fick slå för att komma iväg, och då hade redan nästan hela startfältet passerat framför oss. Dock var SWE1010 bakom oss. Vi tyckte att vi gick rätt bra det första varvet, sedan när andra kryssen kom gick vi till vänster och släppte ut SWE1010 till höger. Det visade sig dock sedan när vi möttes uppåt märket att de hade gått förbi och dragit ifrån rejält! Scheisse!


SWE1010 och Saphira framför oss

Sista länsen i mål hände det inte så mycket mer än att vi blev förbiseglade av Comfort 32:an… Vi slutade 12:a av 19 båtar i första seglingen.


Svante blev 2:a i första racet

Axborn, som är van vid att segla omvänt LYS hemma i Falkenberg var dock rätt knäckt då vi kom imål bland de sista, eftersom vi ju var den långsammaste båten i sista startgruppen. När ljuset senare gick upp för honom efter racet och på väg in mot hamnen igen så blev han desto gladare 🙂

I andra racet gör vi en bättre start, och vi går ut på högerkanten där vi vill vara. Vi slår sedan ner på vänsterkanten och låter av någon outgrundlig anledning återigen SWE1010 att gå själva ut på högerkanten. Våra värsta (och bästa) rivaler liksom. De går återigen bättre där ute på kanten och rundar före oss igen.


X-99 Blue Eagle bakom oss i starten

Till sista kryssen hade vinden minskat betänkligt och vi gick inte så bra. Såhär i efterhand så har jag kommit fram till att rorsman (undertecknad) seglade för mycket på höjd istället för fart i den lätta vinden. När vi föll av 10 grader så ökade farten med nästan 2 knop, så till nästa gång det är lätt väder vet vi hur vi ska segla. Samtidigt hissade vi inte focken tillräckligt högt för att få akterliket att stänga lite mera än nu. Istället släppte det alldeles för mycket i toppen. Jaja, alltid lär man sig nåt när man är ute. Gäller bara att komma ihåg det till nästa gång också…

Lagom till andra racet började det hällregna. Tur det är självläns i sittbrunnen, annars hade vi sjunkit (nåja).


Skepparen ser lite svår och miserabel ut i regnet

Sista länsen in mot mål skar vi rätt bra ut på banans högra del och fick sedan en rejäl skärning in mot mål med halvvind och gjorde över 5 knop, och kunde hålla undan både Saphira och Libelle in mot mål på seglad tid. Vi blev 11:a i andra racet.


Libelle

På det hela taget en rolig regatta, där vi fick en lite sämre placering än vi hoppats på, men vi lärde oss mycket om hur vi ska segla i lättvind. Så det var skoj.

Stort tack till Philip Utagawa och Michael Axborn!