Då var det återigen dags för ett nytt år och vi kan summera 2011. Utvecklingen för SWE 595 har gått framåt med en rasande fart. Inför säsongen var målsättningen att vi skulle bli stabilare, och även göra några riktigt bra resultat. Detta har vi verkligen uppnått då vi kommit topp 5 på några tisdagsseglingar, och trea i vår startgrupp under Small Ships Race. Vi har även fått till trimmet i vindregistret 6-9 m/s, vilket är riktigt kul. Några tisdagar har vi gått osannolikt snabbt och högt på kryssen i de vindarna och seglat ikapp det mesta framför oss.

Inköp
Till SWE 595 gjordes inga större inköp utan fokus låg på att förbättra seglingen.

Tävlingsresultat
Säsongen blev en ganska märklig historia. Under hösten blåste det antingen för mycket eller så dog vinden och vi kom inte i mål. Ett par tisdagar kunde vi inte komma till start pga olika anledningar. 9 Tisdagsseglingar genomförde vi dock med SWE 595 och resultaten blev som följer:
7 (av 20 startande båtar), DNF (11), DNS (5), 9 (20), 9 (21), 10 (21), 5 (19), 8 (26), 9 (17), 4 (19), DNS (24), DNF (15), DNS (5), DNF (9), DNS (7), 6 (8).

Snittplaceringen de gånger i kom i mål blev 7,4 av snittantalet båtar på 16,1. Säsongen innan hade vi snittplaceringen 9,9, så vi har förbättrat oss 1,5 placering sedan året 2010, eller 15%. Bra jobbat! Jämför vi sedan mot snittplaceringen för första året med Expressen, 2009, så hade vi då 13,6. Med andra ord har vi nästan plockat in häften av motståndarna som vi hade framför oss under 2009.

Resultaten på de andra kappseglingarna som vi ställde upp i var dessa:

Fragancia Cup, 13 av 19.
Entypsregatta, 1:a av 2.
Tylön Runt, 13 av 17.
Small Ships Race, 8 av 41.

Cruising
Det cruisades inte så mycket under 2011. Ingen övernattning alls gjordes, vilket ju var lite tråkigt. Men det kvällsseglades dock en del med kompisar under sommaren, så det var kul att komma ut. Som tex när Henrik och Filip kom ner till Halmstad för att få segla (se bild).

Årets fartrekord
Under den sista tisdagsseglingen sattes nytt fartrekord! I en härlig surf kom vi enligt loggen upp i 13,4 knop. Vi får se om vi kan slå det under 2012…

Årets vurpa
Under årets andra Tisdagssegling gjorde vi den värsta vurpan hittills under Expresstiden. Rorsmannen (undertecknad) föll ner i lä under en kryss i ca 12-13 m/s och fick med sig rorkulten med den effekten att ett blixtsnabbt slag gjordes utan att gastarna var beredda, och de befann sig plötsligt sittandes på kanten med vatten upp till midjan. Det hela fångades givetvis på film. När vi kom i land visade det sig att Hallandsposten gjorde ett reportage om HSS Tisdagsseglingar och skepparen fick förklara vad det var som hände egentligen…

Årets härligaste båtminne
Det trevligaste minnet från 2011 med båten var den kväll i början av augusti då det skulle drickas några pilsner med goda vänner i sittbrunnen. Det var en av de varmaste kvällarna på året, och det blev en fantastisk stjärnklar tropisk natt och ingen ville gå hem. Runt 03:30 fick vi dock dra oss hem då skepparen tillika värd för kvällen skulle jobba dagen efter. Just den kvällen var båten värd varenda krona, och lite till…

Årets oväder
Krabbseglingen skulle jag segla ombord på Stefans X-99:a. Vi avgick från Halmstad tidigt på morgonen vid 07-snåret för att hinna upp till Skallkroken till rorsmansmötet. Precis när vi kommer utanför piren möts vi av ett riktigt oväder. Sikten försämras snabbt och vi kommer in i ett riktigt åskoväder. Ett RIKTIGT åskoväder där det blixtrade på alla sidor om oss. Just då är det inte så roligt att sitta i en segelbåt. Vi gick in till Grötvik för att vänta ut ovädret och där fanns redan H-båten Mille Mus, som också var på väg till Krabbseglingen och sökte skydd för ovädret. Så vi spenderade en timma i Grötviks klubbhus och tittade på skådespelet. När vi sedan väl kom iväg till Skallkroken och tävlingen börjat så fanns det ingen rundningsboj där den borde funnits. Hela tävlingen avbröts, så där var det en ovädersseglats i onödan. Även om det alltid är skoj att komma ut 🙂

Årets pick-nick
Årets upplaga av Tylön Runt blev ingen hit. Vi saknade folk i besättningen och gjorde lite konstiga vägval. Förhållandena var också väldigt märkliga, vi seglade med spinnaker i svag vind och motsjö, och kryssade i medsjö. Årets pick-nick stod dock Philip för som hade med sig hela pick-nick-korgen upp på kanten och kryddade sina ägg direkt på railen 🙂

Årets seglingspropaganda
När det saknas folk så gör man sitt bästa för att försöka hitta folk som kan vara med, och ibland får man försöka locka med någon ny så att SWE595 kan vara med i seglingen. Bland de på jobbet har nu nog de flesta varit med (eller i alla fall varit tillfrågade). Ibland får man lite dåligt samvete när man precis lurat med nån ny stackare och det bjuds på busväder (som när Jonas B var med för första gången under Spangenberg 2010) Denna tisdagen ställde Mattias upp för första gången ombord och offrade sig så att vi skulle kunna vara med på tisdagsseglingen. Och vilket väder det bjöds på, 2-3 m/s, sol, varmt och allmänt supertrevligt gjorde att det blev Årets seglingspropaganda. Jag tror dessutom att Mattias blev lite biten, för han pratade båt i flera dagar efteråt…

Årets Hamnburgarleverans
Höjdpunkten på tisdagarna är ju hamburgerätningen efter tisdagsseglingarna som Pelle och Wisjö (med flera) så exemplariskt står för. Första tisdagen för höstsäsongen blev det dock ingen hamburgare, men inte kan man vara utan tisdagsburgarna. Philip tog på sig uppdraget att fixa burgarna och några minuter senare kom en leverans med burgare direkt till SWE595! Kanon, Philip räddade tisdagen!

Årets fika i sittbrunnen
Under The Tall Ships Races i Halmstad kom mina föräldrar + hund ner för att hälsa på. Samma helg seglades HSS tävling Small Ships Race och efteråt blev det fika i sittbrunnen med hela bunten. Vi hade kommit riktigt bra i tävlingen, och vädret var fint så det var enbart glada miner.

Årets skönaste segling
Man får nog trots alla fina seglingar med Expressen under 2011 säga att seglingen i Grekland, med en Dufour 54, var årets skönaste segling. Nya fina små hamnar och naturhamnar varje dag, mycket bad, varmt & soligt och en fin båt.