Säsongen är nu äntligen igång och bloggen har stått lite stilla under våren. Men nu ska det bli ändring på det igen. Vad har då hänt sen senast med Team SWE 595 undrar nu vän av ordning. Well, en hel del skulle undertecknad vilja påstå:

Under våren har Team SWE 595 fått förstärkning av Niclas, som tidigare seglat mycket Express, så nu är teamet spikat inför SM i Varberg. Det känns mycket bra med 4 numera rutinerade Expresseglare ombord.

Båten har givetvis putsats och slipats på när den stod på land. Kölen har spacklats på några ställen och målats med epoxi. Hela botten har bottenmålats med 2 lager VC17 och vattenslipats med till slut 1200-papper.

Niclas tvättar av botten efter vattenslipning

Vattenslipning pågår!

Båten målad med 2 lager VC17

 

Inför SM behövde vi verkligen nya segel. De gamla seglen är alldeles för gamla för att hålla måttet, så det har efterforskats en del på segelområdet. Skulle det köpas nya segel eller bättre begagnade? Den frågan fick ett enkelt svar i och med att segelbudgeten inte höll för sprillans nya segel, men så dök då den danska annonsen upp på Expresseglare.nu. Det var ett komplett Northställ med HO-4 storsegel, OJ-3 fock och VTR-2 spinnaker som var uttaget 5 augusti 2011 och som seglats under Nordiska Mästerskapen 2011. Priset var under halva nypriset så det var inget att fundera på. Finansieringen löste sig tack vare sponsring av Bryggcaféet Grötvik, snälla skepparföräldrar, och inte minst gastar som hjälpte till på ett lysande sätt så att det i stort sett helt nya segelstället skulle komma i vår ägo. Nästa steg var att hämta seglen från Danmark. Först var det på tal att skepparen skulle ta färjan Varberg-Grenå och möta upp dansken i Grenå, men det visade sig att den färjan inte gick på helgerna. Så det blev istället så att skepparen en dag i början på maj åkte färjan Göteborg – Fredrikshamn och träffade dansken i hamnen för överlämning av seglen, och sedan tog nästa färja 45 min senare tillbaka till Göteborg igen. En rekordsnabb visit i Danmark med andra ord. Men det var inte slut där, spinnakern lämnades in till North Sails i Göteborg för att få nya siffror.

På plats i Danmark och bilen fullastad med segel

Siffrorna i storseglet utbytta

Siffrorna i spinnakern är utbytta av North Sails till SWE 595

Nya VTR2-spinnakern

Planeringen inför sjösättningen var tajt, och under tiden som skepparen var på väg till Danmark för segelupphämtning sjösatte Niclas och Vicente båten. Det hela följdes via HSS’ webcam ombord på färjan av skepparen.

Båten sjösatt

Philip tvättar masten inför påmastningen i ändamålsenlig klädsel

Båten är precis påmastad med hjälp av Philip och Kristan Karlsson. En riktigt kall måndagskväll kan tilläggas.

En ny kompass, en Tacktick Racemaster köptes in under vintern och monterades sedan på masten när båten väl blivit sjösatt och påmastad.

Nya Tacktickkompassen monterad på masten

 

Premiärturen skedde i maj under det härliga högtrycket som skämde bort oss under en vecka. Vinden var svag, ja faktiskt obefintlig stundtals då loggen stod på 0.00 knop, men det var gött att äntligen få komma ut och segla igen efter 7 månaders uppehåll.

Det är inte ofta som Laholmsbukten är såhär spegelblank

0.00 knop på loggen

Niclas styr

Även spinnakern luftades

På nästa cruisingtur luftades nya spinnakern för första gången. Och vilken fröjd för ögat den var, den såg helt fantastisk ut!


Fler saker som fixats är spinnakerbomsfästet som har rätats ut och förstärkts. Tack Niclas och Niclas pappa för hjälpen!

 

Även bomfästet till storbomen har fixats. Den gamla var en plåtbit som böjts till och svetsats till nån gång i tiden men som inte såg så förtroendeingivande ut vid det här laget. Så en ny köptes in från Benn’s och den passade helt perfekt! Mycket bra då det gamla bomfästet har varit ett orosmoment när det blåst lite.

Nya bomfästet från Seldén passade perfekt till Gullmarsmasten.

SWE 595 redo för action!