Hallandsseglingen är en kappsegling där arrangörsklubben skiftas från år till år. Och i år arrangerades den av Grötviks SS tillsammans med Halmstads Segelsällskap och Skallkroken. Det var i Grötvik som kappseglingen hölls den här gången.

Ombord på SWE595 hade vi nu ordinarie besättning för en gångs skull. Skepparen och Philip skulle köra båten till Grötvik på lördagsmorgonen och tänkte bara svischa iväg med motorn och hade inte ens förberett några segel. Efter 5 minuter, när vi precis kommit runt de två första röda prickarna så dog motorn. Den där motorn som varit inne på service i höstas på inköpsstället för att den gått så dåligt. De hade nu enligt uppgift hittat felet som gjort att den stannat efter några minuter, och bland annat beställt delar från Belgien. Motorn hade inte körts sedan den alltså enligt uppgift fixats i höstas och sedan direkt konserverats av samma firma över vintern. Men inte FAN funkade motorhelvetet för det! Så Philip fick snabbt ta upp ett storsegel och hissa det så att vi skulle kunna manövrera ifrån området med grunt vatten, samtidigt som skepparen förgäves försökte få igång motorn. Sedan seglade vi in till Grötvik i ca 5 m/s där Niclas och Vicce väntade.

Den andra Expressen i Halmstad, SWE1010, har under våren bytt ägare och glädjande nog stannat i Halmstad. Det är nu Morgan Stensson som äger den. Han har tidigare seglat mycket med Kristian på Smaragd Cruisern ”Sycorax”. Under Hallandsseglingen gjorde SWE1010 kappseglingsdebut med Morgan som skeppare, tillsammans med Kristian och Kalle Persson som besättning. Superkul att vi har kvar konkurrentbåten i Halmstad! 🙂

Hallandsseglingen avgörs med jaktstart via omvänt LYS. Banan var en triangelbana runt de fasta sjömärkena och HSS tisdagsbojar och seglades två varv. Banan blev då ca 10 NM lång.  Lagom till vår start hade vinden droppat rejält från när skepparn och Philip seglade upp båten. Det var nu ca 2 m/s vid starten. SWE1010 låg en bit upp i lovart och skepparen manövrerade SWE595 så att vi skulle ligga i lä om SWE1010 och ha kontrollen över dem. Förmodligen insåg de inte att de inte skulle få någon plats vid startbojen i deras grosshandlingsförsök så de hissade spinnakern strax innan startskottet. Skepparn höll dock sin plats intill startbojen och SWE1010 fick gå på fel sida, samtidigt som deras läskot till spinnakern hängde i vattnet i den lätta vinden och fastnade rund bojen… De fick koppla bort skotet och sedan starta om och var direkt 300 meter efter oss i starten. Skepparn fick lite dåligt samvete efter den manövern, det var kanske inte direkt något vänligt välkomnande i Expressklassen, men det är lika bra att de vänjer sig direkt 😉


Starten med SWE595 i lä och SWE1010 i lovart. // Foto: Kai Adolfsson – Grotvik.se


Foto: Kai Adolfsson – Grotvik.se

SWE595 seglade iväg på första benet med rätt bra fart med spinnakern. Ena H-båten seglades snabbt ikapp, och båtarna längre fram togs det in på rejält. När det var dags för rundningen av första röda bojen hade vinden börjat dö ut ännu mer. Och när vi rundat och börjat närma oss de framförvarande båtarna ännu mer så dog vinden helt. Vi drev då i runt 0.00 knop. Niclas skulle på fest i Lund kl 16, och Vicce skulle på HBK-fotboll så det var lite stressigt ombord eftersom vi dessutom inte hade någon motor (som ändå inte fungerar) ombord. SWE1010 hade nu drivit förbi oss efter att vi fått för oss att slå in mot land (men istället stannade helt när vi försökte slå i ej styrfart…). När vi legat och guppat i runt en timma tröttnade skepparen och gav order om att vi skulle bryta och vända om och sikta på Halmstad hamn, så att alla skulle hinna med sina åtaganden. Men efter bara några minuter när vi drev mot Halmstad så kom givetvis vinden! Typiskt. Efter några snabba överläggningar kom vi först fram till att vi skulle segla in till Grötvik och lämna av Niclas, och sedan sticka ut och träna, men när vinden ökade lite till, och vi räknade på hur långt det var kvar av den numera avkortade banan, så ändrade vi oss igen och kom fram till att vi skulle kappsegla klart banan! På kryssen ut till Angöringen i ca 5 m/s gick vi som tåget! Vi hade Saphira nere i lä och vi höll hyfsat jämn fart med dem, men vi gick högre än dem. In på layline mot rundningen slog vi strax framför X-34:an och lyckades faktiskt hålla dem bakom oss till en bit efter rundningen. In mot rundningen kom strömmen(?) och det var precis att vi kom runt märket. X-34:an fick göra ett extraslag för att komma runt.

Det var nu halvvind in mot land och vi avvaktade med att sätta spinnaker. Vi såg att H-båten ”Mille mus” som satt spinnaker hade svårt att hålla höjden och vi drog ifrån dem, så vi satta aldrig spinnaker. Istället använde vi vårt nya outhaul till focken, som vi tyckte kändes bra.


X-34 ”Temptation X” med Jonas Karlsson

Sista biten in mot mål var det plattläns, men vi satte aldrig spinnaker där heller. Det var bara några hundra meter till mål, och vi pallade inte dra runt spinnakerskoten, men det kostade oss förmodligen 9:e platsen, då vi fick stryk av just Mille mus med 15 sek efter att resultatlistan räknats om efter korrigerad tid. Vi får skärpa till oss med spinnakerseglingen, man förlorar mycket på att inte sätta, även om det bara är några hundra meter…


Målgången utanför Grötvik // Foto: Kai Adolfsson – Grotvik.se


Foto: Kai Adolfsson – Grotvik.se


Foto: Kai Adolfsson – Grotvik.se

Här syns vårt spår och hur vi inte gick så jättebra i stiltjet. Och även när vi tröttnade och siktade hemåt Halmstad igen… Notera även att Philip hade pulsmätare på sig och hade en puls uppåt 171 bpm i starten 🙂

Efteråt seglade vi in till Grötvik och släppte i brådrasket av Niclas, som faktiskt kom fram till Lund 5 min innan hans överraskningsfest för en kompis skulle gå av stapeln. SWE1010 kom i mål 4 minuter efter oss och kom också in till Grötvik efteråt. Skepparen, som hade lite dåligt samvete över startmanövern, bjöd SWE1010 på kompensationsöl och hoppas att de inte blev avskräckta från framtida medverkan i kappseglingar… 🙂


Foto: Kai Adolfsson – Grotvik.se

SWE1010 bjöds på kompensationsöl…

Philip under hemseglingen till Halmstad

 

Missa heller inte filmen från Express SWE1010 som Kristian Karlsson klippt ihop! Där ser man bland annat starten från deras synvinkel…
https://vimeo.com/43776372