Efter några fina placeringar på tisdagarna var det nu dags för Tylön Runt. Förväntningarna var höga och en pallplats var målet. Skepparen och Niclas hade dagarna innan haft uppe båten på land för att tvätta botten, och sedan även städa ur båten på onödiga grejer. Och det blev nog runt 40 kilo som den lättades på, bland annat Svantes ankare, som skepparen hade glömt att lämna tillbaka i höstas och runt 150 meter tamp som numera var överflödig.

Onödiga grejer som rensades ur före Tylön Runt

Botten tvättades innan Tylön Runt. Stort tack till Anders Sköld för hjälpen med kranen

Tyvärr kunde inte Vicente vara med, men Patrik från Blue Eagle var med istället med den äran. Vädret var bästa tänkbara med ca 6-9 m/s och soligt och fint. Banan var enligt följande: Starten var ute på havet och först var det kryss ut till Angöringen, sedan in genom sundet vid Tylön, runt en boj en bit norr om tylön och sedan runt Tylön och in i mål på tisdagsmålgången.

Utseglingen till starten

Tidigare i år när det varit gemensamma startar har skepparen tyvärr gjort rätt risiga starter. Riktigt dåliga starter emellanåt, så nu var fokus att göra en hyfsat bra start och ligga långt framme. Och den här gången lyckades det riktigt bra. Vi startade ungefär mitt på linjen med Saphira och Hirkum Pirkum i lovart och Carreran och Dehler 34 DD i lä.

”Hirkum pirkum” och ”Saphira” i lovart om oss i starten // Foto: Thomas Johansson – www.vinnaltfoto.se

Vi körde med vårt gamla krysställ från 2001, men som vi gick på kryssen! Vi gick högt och fort och rundade Angöringen som femma av sexton båtar, före bland annat J/80, Dehler 34 DD, Albin Nova, m.fl som vi startade samtidigt som. Det kändes ju riktigt bra.

Albin Nova – ”Saphira”

First 35 – ”Anna”

Efter angöringen var det TWA 60° så vi satte inte spinnaker, men J/80 kunde sätta sin jibtop och drog snart ifatt oss. Även Saphira med sin längre vattenlinje kunde segla ikapp oss rätt snabbt. När man svängde in genom sundet så satte vi spinnaker.

Efter rundningen strax norr om Tylön, precis utanför Tylösand, var det en kort kryss innan Tylön rundades. Även då var det för högt för att sätta spinnaker med när vi kom utanför Tjuvahålan satte vi den. Och vi fick på några riktigt fina surfar på 10 knop. Tyvärr minskade nog vinden, och vred så att vi fick mer plattläns än de stora båtarna, bland annat J/105 och Farr 30 ”Letto di pletto”. Vi lyckades dock exempelvis hålla Dehler 34 DD, med SRS på 1,251 bakom oss ända in i mål, så vi kände nog att vi hade gjort en rätt bra tid. Farr 30 hade gått i mål ca 27 minuter före oss och J/105 ca 24 min före oss. När det sedan började räknas på tiden så visade det sig att J/105 hade vunnit, Farr 30 kommit tvåa och vi trea.

Spinnakernedtagning vid rundningen utanför Tylösand // Foto: Thomas Johansson – www.vinnaltfoto.se

Philip på fördäck // Foto: Thomas Johansson – www.vinnaltfoto.se

Länsen på väg in i mål. SWE 595 längst till vänster med nya vita spinnakern // Foto: Thomas Johansson – www.vinnaltfoto.se

Vi hade gjort det mesta riktigt bra, kanske hade vi kunnat sätta spinnaker tidigare både på halvvinden in mot sundet till Tylön, och efter när vi hade rundat Tylön.