Den 27-30 juli är det dags för Express-SM i Varberg. Vi är anmälda och betalda så nu finns det ingen återvändo! På fredagen är det tune-up och sedan blir det 9 race under 3 dagar. Och det ska bli så förbannat skoj!

Imorgon fredag ska vi ta upp båten för bottentvätt och lite våtslipning, sedan till helgen kommer vi segla upp båten till Varberg.

Senaste tiden har bland annat använts för att fixa lite grejer ombord. Ett nytt spinnakerfall i dynema är fixat, en ProStart är inköpt och monterad på masten, tygfickorna är monterade, vilket behövs enligt klassregeln och en fastärgad skruv är nu borttagen så att hela motorfästet kan tas bort. Det blir mycket snyggare utan motorfästet på plats, och sparar väl något kilo i aktern.

Vi har också genomfört två träningar i veckan. De genomfördes i 0-2 m/s och 12-14 m/s, så nu har vi tränat i ytterligheterna i alla fall… 😉


ProStartern monterad över Racemastern


Nytt spinnakerfall fixat, med ny fallhake från Wichard


Hela motorfästet går nu att få bort. Själva fästplattan får dock sitta kvar…


Vår sponsor BryggCaféet Grötvik


Våra nya spinnakersuggor, ringar från Tyetec, de väger 10 gram styck


Vi har även nya spinnakerskot. Skalad 8mm Teufelberger Admiral Racing dynema med spinnakerclips istället för skothalar. Jämför med gamla skotet med hake


Båten på plats


Träning i 0-2 m/s och hällregn…


…som slutade med inbogsering i hamn i motströmmen


Matpaus på träningen


Vicce kör med tre matlådor


Actionfylld träning i 12-14 m/s


Det hanns även med lite smörsegling uppför Nissan till Najaden (den vita sarkofagen på vänster sida)