Foto: Thomas Johansson // www.vinnaltfoto.se

Efter att under första dagen ha fått se och lära hur det fungerar i ett SM med 30 båtar på startlinjen, var det idag dags att göra bättre ifrån oss. Dagen började med strålande sol och på vägen ut till starten gjorde vi över 5 knop, men när vi sedan kom fram till startområdet hade vinden droppat betydligt. Vinden låg bara på 1-2 m/s, och första starten sköts upp. I två timmar cirkulerade vi där ute innan det äntligen blev start. Vår klubbkamrat i HSS, Thoya Johansson, var uppe och fotograferade oss, så det var lite synd att det blev så uppskjutet.

I första starten låg vi riktigt långt framme på startlinjen. Rorsman trodde dock att vi kanske var lite väl långt fram när det stod -2 meter på ProStarten, så vi föll av en bit innan vi gick över linjen. Skepparen trodde att det kunde vara en tjuvstart men vi seglade vidare. När vi sedan kom i mål visade det sig att vi inte alls hade tjuvstartat utan fick en 22:a plats. Bra seglat av oss.

I det andra racet kom vi 24:a, efter att spinnakerfallet lossnat från spinnakern vid hissning, så fallet hängde och dinglade ett par meter upp i masten. Vi hade faktiskt med oss båtshaken, så med lite tur lyckades vi få ner fallet så vi kunde få upp spinnakern igen.

I det tredje racet gjorde vi en dålig start men lyckades segla upp oss bra ändå. Vid första länsrundningen låg vi nog näst eller tredje sist, men gjorde en grymt fin uppsegling på andra kryssen så vi kunde gå i mål som 24:a även då. Vi seglade bland annat förbi SWE 774 Farbror Blå, som vi tidigare alltid haft precis före oss.

På kvällen var det sedan After Sail på Societetshuset, innan vi tog en sväng ner i hamnen och snokade reda på Collbergs båt som vi beundrande studerade mycket noga. Sedan var det bloggdags och läggdags.

Imorgon ska vi försöka komma ännu bättre och vårt mål är att komma topp 20 i något race.

Slutliga resultat efter dag 2.

Strax efter starten i race 1

Skepparen nöjd efter en bra målkryss i första racet där vi seglade om en båt på upploppet