Efter två dagars seglingar kände vi oss riktigt på hugget för att göra tre bra race på sista dagen. Vinden låg väl på runt 4-5 m/s och passade oss rätt bra. På dagens första race (sjunde racet totalt) gjorde vi en start allra längst upp på linjen vid startfartyget, kanske inte den bästa starten, men vi kunde direkt slå ut på högerkanten och få fri vind. Vid första rundningen rundade vi ungefär på den placering som vi brukar runda, men på länsen seglade vi om ett par båtar. På nästa kryss gick vi ut på vänsterkanten och fick tråckla lite vid kryssrundningen och slå för ett par spinnakerbåtar som hade företräde. På efterföljande länsen gick vi också bra och sedan var det en kort kryss in i mål. Och här gick vi som tåget och tog två båtar på upploppsrakan! Till slut kom vi på 19:e plats, och vårt mål från dagen innan att komma topp 20 hade slagit in.


Vi slog ut på högerkanten i dagens första race


Fördäcksgasten Philip chillar mellan racen


Vicente


SWE 01 byter storsegel efter att det gått sönder


Tävlingsledare HP Hylander kollar vinden

I dagens andra race, det åttonde totalt, gjorde vi en riktigt bra start och gick ner på vänsterkanten. Vi seglade strax bakom Collberg och Max Mathiessen och gick som tåget. Vi såg att vi gick mycket bättre på vänsterkanten och när vi slog in i banan så hade vi dragit ifrån 200 meter på Regatta.nu, och även andra storheter låg bakom oss. Vi trodde knappt att det var sant när vi började närma oss rundningen, men vi hade endast Collberg, Max Mathiessen och en båt till framför oss och rundade alltså som fyra! Spinnakersättningen gick bra och vi satte av på länsen och mötte då bland annat Regatta.nu som fortfarande var på kryssen. Sedan gjorde vi inte världens bästa läns. Det var ju dock klassens riktiga toppbåtar som vi nu seglade bredvid, så det var kanske inte så konstigt att vi blev ikappseglade. Regatta.nu gick som tåget på mitten av banan och seglade om oss. Vi rundade som åtta efter första länsen.


Strax efter start vid det andra racet. Collberg har redan dragit ifrån


SWE 536, Team Collberg


En riktig trevlig syn bakåt under första länsen


NOR 245 – ”Tassen”

På den efterföljande kryssen tappade vi ytterligare några båtar och rundade på cirka tiondeplats. Men vi hade en riktigt bra placering på gång för att vara oss. Sedan var det dags för läns igen. Vi hade tagit ner spinnakern på ”fel” sida för oss på rundningen innan och fick göra en gipp innan vi kunde sätta spinnakern, vilket gjorde att det gick några båtlängder på länsen innan spinnakern var uppe.


Rundningen efter andra kryssen

Sedan närmade det sig ännu fler båtar bakifrån på länsen. När vi sedan skulle göra en sista gipp innan rundningen inträffade katastrofen. Spinnakern lindade sig runt förstaget och det blev en riktig knut. Vi fick ta ner spinnakern helt för att reda ut det hela och seglade alltså endast med storsegel uppe under kanske 2-3 minuter, vilket gjorde att vi tappade massvis med båtar förbi oss. Riktigt surt kändes det, och vi kom till slut i mål på en 19:e plats igen. Om man jämför med de båtar vi hade bakom oss när vi fick vår knut så borde vi ha kunnat få en 11-12:e plats i mål om inte knuten hade inträffat, vilket gör att det känns extra jobbigt… Det hade verkligen varit ett fint resultat för oss… Dessutom var SWE 146 ”Spjutet” före oss i mål, och när sedan totalställningen räknades samman gjorde det att de kom före oss totalt. Vi hamnade på 25:e plats totalt, och SWE 146 kom 24:a, men på samma totalpoäng, dock var de bättre i sista racet och kom därför före oss i resultatlistan…


Bild från strax innan vår ödesdigra gipp. NOR 247 kom på åttonde plats i racet…

 

Det nionde och sista racet blev inställt efter att två starter återkallats, och sedan blev klockan för mycket så nionde racet ströks. Efter sjunde racet hade Team Henri Lloyd gått förbi Team Collberg och ledde SM, men i och med Collbergs spik i sista racet, och Henri Lloyds 12:e plats i sista racet så blev det återigen Collberg som vann SM. För vilken gång i ordningen är det väl knappt nån som vet, men förmodligen 7-8:e gången i Express.

På kvällen var det sedan Regattamiddag med prisutdelning och annat skoj. Traditionsenligt slängdes vinnarbesättningen med Collberg i havet under stort jubel.

Fullständig resultatlista


Regattamiddag i VSS’ toppenfina klubbhus


Collberg i plurret


Kul att man inte behöver ha en sprillans ny båt för att vinna SM. Collberg vann i SWE 536, och den är ju även bottenmålad med VC17.


Det är hårt att vara fördäcksgast…