Grötviks Segelsällskap arrangerar årligen tävlingen Spangenberg Race. Givetvis ville vi vara med och segla när vår grannklubb arrangerar. Det kom 13 båtar till start, varav 5 st från HSS. Banan bestämdes utifrån vindriktningen och prognosen och såg ut enligt nedan. Vinden var sydvästlig.

Med ombord var Smaragd-Kristian, Vicce och Niclas. Skepparen och Kristian körde båten till Grötvik på morgonen innan start. Det var omvänt SRS så vår start var kl 11:16:18.

Startbenet var en hög halvvind, kanske något för om tvärs. Vi diskuterade lite om vi skulle kunna sätta spinnakern, men när Meijer susade iväg i sin drake med satt spinnaker valde vi att göra ett försök. Spinnakern satt fint vid hissningen och det var bra tryck i grejerna. Alla var tvungna att hänga på kanten, annars skar båten upp, så det blåste väl i mesta laget med sina 6-7 m/s för att vi skulle kunna bära spinnakern.

Bra tryck i grejerna

Rätt var det var smällde det till och spinnakern ramlade ner i vattnet. Spinnakerfallet hade rappat ur skotråttan på masten. Förmodligen var det kombinationen med nytt glatt spinnakerfall och trycket i fallet när det var halvvind som gjorde att det rappade ur. Snabbt fick vi upp spinnakern igen, men lika snabbt rappade fallet ur igen. Så vi tog ner spinnakern och körde focken. Det hela gjorde att vi tappade flera hundra meter på Maxi 909 med Kalle Persson som startade nästan samtidigt som oss.

Sedan var det dags för kryss ner till Påarp. Vi vet att vi är vassa på kryssen och mycket riktigt seglade vi snabbt ikapp många av båtarna som startade innan oss. Endast IF:en Mandarin och Meijers Drake var före oss. Sedan var det sträckbog upp till Angöringen och därefter plattläns till märket utanför Grötvik. Vi tog in på Meijers Drake hela tiden. De hade dock ett bra försprång på oss. Efter rundningen vid Grötvik var det dags för bogen med den höga halvvinden. Vi hade nu säkrat fast spinnakerfallet så att det inte skulle rappa ur igen. Vinden hade dessutom avtaget lite så det var lugnt den här gången. Vi gick dock riktigt bra på halvvinden.

Sedan var det dags för kryss ut till Angöringen. Snabbt hade vi passerat Mandarin och nu var bara Meijers Drake framför oss. Vi seglade lite lågt med flit då Angöringen enligt kompassen inte skulle ligga så högt i vind, utan kanske 5-10° under maxhöjd. När vi sedan närmade oss Angöringen så såg vi att vi inte skulle klara märket utan fick göra ett slag. Synd där att vi inte gick på maxhöjd, då hade vi förmodligen kunnat nå märket på ett slag. Kanske får kolla över Tackticken och se så att den är rätt kalibrerad och inställd…

Vid det här laget hade vinden minskat betydligt. Plattlänsen in mot mållinjen blev en riktig pärs. Sista biten gjorde vi inte mer än 1-1,5 knop och det var riktigt frustrerande. Till slut gick vi i alla fall i mål som tvåa. Det sköna var att vi inte var nöjda med detta. Hade det varit under förra året hade vi varit jublande glada, men nu är det vinst som gäller för oss! 🙂