Då var det dags för tisdagssegling igen. Efter helgens Spangenberg var vi riktigt taggade på att komma ut och segla, det verkade ju vara Expressväder dessutom med ca 4-5 m/s. Med ombord var järngänget med Philip, Vicce och Niclas. Banan som sattes var kryss/läns ut till Grötvik.

Vi startade helt ok. Kanske att vi borde ha haft lite högre fart när skottet gick, men enligt Prostarten var det 10 meter kvar till linjen när skottet gick, så avståndet dit var väl ok i alla fall. Vi kryssade för att komma ut ur hamnen och passerade Kalles Maxi 909 rätt snart.

Sedan tog vi ett slag västerut och gick ungefär i farleden. Och som det gick, vi gjorde uppåt 6.0 knop på GPS-fart och seglade riktigt högt. Comet 26S passerade vi kvickt och vi seglade minst 10° högre än dem. Sedan gjorde vi ett slag in mot land och tyckte att vi gick lite dåligt där. Några tiondelar för långsamt, kanske uppåt en halv knop. Senare märkte vi att skotvagnen till focken inte var i det optimala läget utan var ca 5 cm för långt ner i lä.Vi rundade som tredje båt efter Meijer i Drake och H-båten ”Mille Mus”.

Vi gjorde sedan en riktigt bra rundning vid Grötvik, spinnakern var snabbt uppe och det sa bara pang så satt den som den skulle. Bra jobbat där! På länsen tillbaka gick vi rätt lågt. Kanske att vi gick lite väl lågt. Tyvärr tog vi inte så mycket på de framförvarande båtarna som vi hade önskat, samtidigt som de snabbare båtarna snabbt närmade sig. Tex Letto di Pletto, som nyss kommit sexa på VM för Farr 30, så det är inga dunungar vi har emot oss på tisdagarna.

In mot de sista röda prickarna försökte vi hålla Letto bakom oss och lovade upp lite extra, men samtidigt drog då H-båten ifrån oss. Letto kunde vi ändå inte hålla bakom oss utan drog om efter sista röda pricken. Stefans X-99 kom sedan farande akterifrån och vi gjorde vårt bästa för att hålla dem bakom oss. Och vi lyckades bli 5 sek före dem i mål så blev till slut fyra. Det sköna är att vi var missnöjda med att komma utanför pallen. Hade det varit under förra året så hade vi varit överlyckliga, men nu har vi blivit bortskämda med fina placeringar så vi var inte helt nöjda… 😉