Foto: Thomas Johansson // www.vinnaltfoto.se

I Halmstads Segelsällskap har det seglats tisdagsseglingar sedan 1932. Dvs 80-årsjubileum i år, och just den här veckan var det jubileumsfirande med lite extra pompa och ståt. Och extra många båtar har lyckats bli ivägskrämda till startlinjen. 26 båtar var anmälda och 20 båtar kom till start. Det blåste kanske lite för mycket för vissa (8-12 m/s?), och en trasig sjösättningskran satte stopp för andra.

Ombord på SWE 595 var det skepparen, Vicente och nykomligen Jonas. Vi var lite sena med förberedelserna och kastade loss rätt sent. Sedan började problemen. Vi fick inte tillräckligt med fart när vi skulle segla ut från vår bryggplats och drev ner på förtöjningspålarna. Sedan gjorde vi några ytterligare piruetter innan vi låg långsides vid servicebryggan. Till slut lyckades vi komma iväg och få upp alla segel, men då hade vår start gått för länge sen. Ungefär 2 min 20 sek sena var vi över linjen. Ingen rolig start. Sedan var det bara att börja jaga och glömma att det gått åt skogen redan innan vi var över startlinjen.

Det var kryss/länsbana ut till Påarp. Skepparen hade fått för sig att rundningen låg betydligt mer på syd (hade nog blandat ihop den med en annan bana) så vi gick inte på maxhöjd på första bogen ut. Det var stundtals rätt gropig sjö och att bara segla tre stycken ombord på en Express i de vindarna var inte helt optimalt. Vi tog dock in rätt bra på Express SWE 1010 som ju startade en bra bit före oss.

Efter rundningen satte vi i lugn och ro upp spinnakern. Och den satt direkt, det var en riktigt bra sättning! Vi fortsatte att ta in på SWE 1010 på undanvinden och strax efter storafyr var det dags för en gipp. Jonas genomförde gippen med bravur, han har väl gjort kanske max 3 spinnakergippar i sitt liv 😀

När det sedan var dags för nästa gipp in mot upploppsrakan så fick vi knut på spinnakern runt förstaget. Vi plockade då ner spinnakern och seglade på bara storsegel in sista biten. Resultatmässigt kom vi 10:a, med SWE 1010 på platsen framför, 30 sekunder före oss.

Efteråt var det tjo och tjim i klubbstugan med bland annat livemusik, pytt i panna och en Stellan som höll tal.