SM i Varberg gjorde att vi alla ombord på SWE 595 fick blodand tand när det gäller entypssegling i allmänhet och Expressegling i synnerhet. Tyvärr har vi ju båten i Halmstad (där det inte finns någon större Expressfleet) , och dessutom inte har någon trailer vilket gör att det är extra meckigt att vara med på andra entypsseglingar i Express. I för året nya Search Magazine Express Cup ingår bland annat SM, men också Oktoberpokalen i Saltsjöbaden, och det hade ju suttit fint att få en sista entypsregatta innan säsongen är slut.

Eftersom vi inte har någon trailer började vi leta efter en Express att hyra i Stockholm. Och på Blocket hittade vi SWE 943, som enligt utsago hade vunnit SM en gång i tiden. Efter kontakt med ägaren fick vi klart för oss att det gick att ordna både transport från Dalarö till Saltsjöbaden, och en bottentvätt av båten. Så det lät ju alldeles lysande! Nu var det bara resten kvar – att hitta boende och att få fulltalig besättning.

Vår fördäcksgast Philip aviserade tidigt att han inte kunde hänga med, så vi tog in Bull 7000-seglaren Michael Axborn från Falkenberg istället. En trevlig prick som dessutom brinner för segling. Ok, då var besättningen klar, nu var det boendet kvar. Vi letade lite vidare på Blocket och hittade några ensliga stugor. Men då fick vi istället kontakt med en Stockholmsseglare som hade ett boende vi kunde använda oss av. Det skulle vara lite spartanskt, men billigt, så vi slog till på det. Nu var vi redo för Oktoberpokalen!

SWE 595 strippades på lite grejer som var bra att ha, såsom våra egna segel, gajar, suggor, Tacktick, Prostart, osv.

På fredagen kl 06:00 plockade sedan Niclas upp undertecknad med lånad kombi och släpkärra. Det blev en del packande innan vi fick in alla prylar plus besättning i bilen, men till slut bar det av mot Stockholm. Efter en liten omväg via Sthlm City (vi blev ”prejade” av en polisbil och missade en avfart) kom vi till slut fram till Saltsjöbaden framåt eftermiddagen. Och där på J/80-bryggan låg ju vår båt för helgen. Den hade väl sett sina bästa dagar, men fungerade att segla med i alla fall. Vi tog en testrepa på Baggensfjärden och gjorde några gippar och fick till det bra med den nykomponerade besättningen.


Träning på Baggen

På kvällen hade vår nykomling i gänget, Axborn lovat att fixa käk. Och vilket käk det blev sen. Stekpanna fattades i vårt spartanska boende så vi fick grilla den baconlindade oxfilén ute i regnet. Men det gick bra det också efter en massiv uppmärksamhet på grillen för att få till lite användbar glöd. Till slut fick vi då äntligen ta del av den grillade oxfilén med potatisgratäng och tre sorters sås. Till det blev det en härlig Ripasso. En riktigt trevlig kväll helt enkelt.

Vårt boende var beläget i Tyresö så det var en bit med bil till Saltsjöbaden. Vi var fulla med tillförsikt och hoppades att vår formkurva var på uppåtgående efter mycket segling i höst. Skepparmötet skulle enligt alla uppgifter på nätet vara kl 10:00, men när vi kom till Sune Carlssons Båtvarv, där allt höll hus, var det riktigt öde. Efter att ha pratat med Regatta.nu-gänget så fick vi reda på att skepparmötet var kl 09:00. Vilket man tydligen hade vetat om man hade pratat med Sune Carlsson personligen (även om man år 2012 kan tycka att det ska stå rätt uppgifter på nätet).

Så vi åkte tillbaka till båten och seglade ut på Baggen mot startområdet. I Oktoberpokalen seglades det i tre klasser, J/80, Starbåt och Express. Vi startade som sista startgrupp. Vinden var rätt lätt, runt 3-5 m/s, men det var byigt och skiftiga vindar, men det är väl vardagsmat på Baggen antar jag.

Race 1:
Vi gjorde en helt ok start i lä tillsammans med Regatta.nu och var med bra i mitten av fältet på första kryssen. Sedan kommer vi till länsen. Och där är vi tyvärr inte snabba, och var inte det på SM heller. Så ett par tre stycken seglade om oss. Sedan var det dags för kryss igen och där seglar vi rätt stabilt som vanligt. Sedan på sista länsen så tappar vi några båtar igen och slutar på 13:e plats av 16 båtar.

Race 2:
Vi försökte återigen göra en lästart, men här fick vi en båt i lovart som blockerade vägen för oss, samtidigt som skepparen var lite väl snäll och inte tryckte upp honom över linjen, vilket resulterade i att vi inte kom över läbojen och fick gippa runt och gå för babord bakom alla båtar. Vi fortsatte ut på högerkanten och fick rätt bra tryck där ute. Vi seglade upp oss rejält efter första kryssen och rundade precis bakom Regatta.nu. Sedan var det dan vanliga visan, vi blev omseglade på länsen, men var förhållandevis bra på kryssen. Även i denna segling slutade vi på 13:e plats.

Race 3:
Återigen skulle vi göra en lästart men hittade ingen riktig lucka att slå in i så vi fortsatte akter om hela startfältet och var ensamma ut på högerkanten. Där hade vi fin fri vind och gick riktigt fint. När vi slog in i banan igen så hade vi gått om stora delar av fältet och rundade efter första kryssen som femma! Sedan gjorde vi faktiskt en helt ok läns och rundade återigen som femma, strax bakom Express Youngsters. Direkt efter rundningen fick vi inte upp farten snabbt nog utan släppte förbi oss någon båt direkt. Vi rundade efter den andra kryssen och som 8-9 nånting, strax efter Regatta.nu. Inför sista länsen var det en halvvind till en spridarboj, och där gick vi riktigt konstigt. Hade inget riktigt tryck i grejerna, trots att båtarna runt omkring hade det. På sista länsen tappade vi några båtar och rundade som 10:a inför slören som sedan åtföljdes av en kort kryss in mot mål. Vi slog precis SWE 451 och slutade som 10:a i seglingen.

Efter första dagen låg vi på en tolfteplats, vilket kändes helt ok.

Efter seglingen seglade vi tillbaka båten till J/80-bryggan. När vi kände på vanten så var de riktigt lösa, men tänkte att det kanske är så stockholmsseglarna seglar. Vår egna riggspänningsmätare var utlånad så vi hade ingen sådan med oss att kunna mäta. Därefter var det dags att åka till Sune Carlssons Båtvarv och äta ärtsoppa och punsch i båthallen. Det fanns även varmkorv, så det fick bli två sådana.

Sedan fick vi låna en riggspänningsmätare av Arne på Regatta.nu, så nu bar det iväg till båten igen för att fixa riggen. Spänningen visade sig vara obefintlig! Faktiskt utanför det mätbara området till och med!

Vi ställde in riggen och åkte sedan tillbaka till boendet och gjorde hemmagjord pizza som Vicente bakade till. Kanongott! Vicente som är hyfsat ny inom seglingen tränade sedan på knopar. Så nu kan han göra en pålstek på fem olika sätt… Skepparen kan det på ett sätt…

Inför söndagen var nu förhoppningarna stora att vi skulle kunna följa upp tiondeplatsen med något ännu bättre nu när riggen var fixad, och suggorna var framflyttade. SMHI varnade för kuling på eftermiddagen, men på vägen ut till starten fastnade vi i ett vindhål och höll på att aldrig komma därifrån.

Race 4:
Starten var helt ok, vi var med bra efter första varvet. Vid spinnakernedtagningen snodde sig focken runt förstaget och vi var tvugna att ta ner den igen, vilket gjorde att fem båtar snabbt seglade om oss och så var den seglingen förstörd. Vi slutade på 14:e plats (av 15 som var med under söndagen).

Race 5:
Nu hade vinden ökat rejält och det var mer tryck i grejerna. Vi hade svårt att få fart på båten, och i den byiga vinden seglade vi inte helt optimalt. Vi lutade förmodligen lite för mycket för att kunna gå riktigt bra. På rundningen inför slören på sista varvet var skepparen lite för sen med besluten och vi fick en dålig gipp som resulterade i en rejäl broach med blodvite som följd efter en lovartsgaj som brände fingrarna. Vi tog ner spinnakern och seglade lugnt in mot mål samtidigt som Vicce plåstrade om sig. Vi slutade återigen näst sist…

Race 6:
Vinden hade nu ökat ännu mer och närmade sig 10 m/s. De två tidigare seglingarna hade gjort att vi inte var helt taggade inför sista racet och vi gjorde en riktigt dålig första kryss, förmodligen på fel kant, och rundade bland de sista. Sedan fortsatte det så och vi slutade till slut sist i racet. SWE 389 var glada över att inte behöva komma sist i sista seglingen och jublade rejält när de gick över startlinjen.

Nu återstod det att återställa båten och ta oss hemåt till Halmstad igen. Det var fyra trötta seglare som till slut var hemma på västkusten igen vid halvtolv-snåret på kvällen. Trötta och inte helt nöjda med den sammanlagda fjortondeplatsen, men med förhoppningsvis många lärdomar. Vi seglade bra på kryssarna, men förlorade på undanvindarna.

Med några dagars distans är man återigen sugen på att segla entyp i Expressklassen. Så är det någon som har en trailer till salu, hör av er!