Säsongen 2012 är nu till ända. Det var den hittills mest händelserika säsongen med SWE 595, där vi bland annat debuterade i SM med en 25:e plats. Utvecklingen på teamet har återigen tagit ett stort steg framåt. Vi har plockat hem en del pokaler, och tog vår första seger i en tisdagssegling. Vad är då som gjort att vi seglat så mycket bättre i år, frågar sig då vän av ordning. Förklaringen ligger i teamet, vi har nu förstärkt med Niclas ombord och är nu fyra fasta medlemmar som alla har varit med ett tag och seglat Express. Niclas har bland annat hand om taktiken, vilket gör att rorsman kan koncentrera sig på att styra rätt och det underlättar mycket. Vi har även blivit lite tuffare i vår segling och har i och med SM varit med i hetluften och vet hur det fungerar.

Inköp
Under året har det köpts in en hel den grejer. Ett i stort sett helt nytt segelställ köptes av en dansk, ett riktigt kap. En Prostart köptes lagom till SM, och det är en riktigt bra mojäng. En kompass från Tacktick köptes in och monterades på masten. De gamla dåliga skotskenorna till focken byttes ut till nya från Ronstan. Nya spinnakerskot och suggor köptes från Peter Carlsson Marin. Med andra ord en hel del bra grejor som trots allt gjort att vi gått lite snabbare.

Tävlingsresultat
Vi har under året höjt oss rejält rent placeringsmässigt. Båtar som vi tidigare har fått stryk av seglar vi nu snabbare än, vilket givetvis är mycket trevligt.

Resultaten för vår 11 tisdagsseglingar har varit följande:
7 (av 13 deltagande båtar), 1 (15), 8 (10), 2 (15), 2 (13), 2 (9), 3 (16), 4 (22), 4 (19), 4 (12), 10 (19).

Vår snittplacering var i år 4.27 på snittantalet 14.18 båtar. 2011 var vår snittplacering 7.4, 2010 var det 9.9, 2009 var det 13.6! Så det har verkligen varit en rejäl kurva uppåt (eller nedåt i diagrammet nedan)!

Övriga kappseglingar då?

Hallandsseglingen var en vindfattig historia, där vi faktiskt vände om mot Halmstad för att bryta, men ångrade oss och fortsatte sedan kappsegla. Vi kom 10:a av 19 båtar.

Fragancia Cup kom vi 4:a av 12 båtar.

Tylön Runt kom vi 3:a av 16 båtar.

Express SM kom vi 25:a av 31 båtar.

Spangenberg kom vi 2:a av 13 båtar.

Lappens Cup kom vi 4:a av 7 båtar.

Cruising
Det cruisades betydligt mer under 2012 än tidigare. Det var allt ifrån att vara åskådarbåt under Winnerbäcks koncert på Brottet, till att vara badbåt och slöseglarbåt. Den längsta turen gjordes när vi seglade till Varberg, vilket var ca 43 sjömil. En övernattning gjordes, och det var i Grötvik, den allra närmsta hamnen av alla 😀
Det bryggseglades även en del. Riktigt trevligt att båten kan utnyttjas när det är fint väder…

Åskådarbåt under Winnerbäck

SWE 595 som badbåt

Årets fartrekord
Under hösten har det blåst rätt rejält. Men teamet har tuffat till sig och kör med spinnaker även om det blåser 12-13 m/s nu för tiden, och det har lett till att vi fått några riktigt grymma surfar på runt 12-13 knop. Årets sista tisdagssegling var en höjdare med mycket vind och fina surfar.

Årets kaos
Det blåste rätt mycket, och vi var bara tre ombord när HSS jubileumstisdags skulle seglas. Och det blåste från sydväst, dvs den svåraste vindriktningen när man ska komma ut ur hamnen utan motor. Man kan säga att det blev lite kaos när vi inte fick upp seglen ordentligt och kunde inte få tillräcklig höjd för att kryssa ut ur hamnen, så vi drev snarare ner och höll på att aldrig komma iväg. Vi kom till slut ut ur hamnen men blev 2 min 20 sek sena till vår start. Trots det kom vi 10:a av 20 båtar.

Årets placering
Under hösten prenumererade vi på fjärdeplatser. Den absolut tråkigaste platsen att komma på. Vi funderar nu allvarligt på att döpa om båten till Sven Nylander.

Årets upplevelse
För första gången seglade vi ett entypsrace i Express i och med Express-SM i Varberg. Så vi var totala nybörjade i entypsfältet. I början var vi lite försiktiga i starterna för att se hur det funkar, men framåt tredje dagen höll vi oss framme bra på startlinjen. I det åttonde och vad som skulle bli det sista racet under SM gjorde vi en fin start i lä. Vi gick riktigt bra där på kryssen och fick fint vrid och fina puffar med oss. När vi närmade oss första rundningen visade det sig att vi bara hade Collberg, Max Mathiessen och en båt till framför oss! Vi rundade alltså som fyra! Gissa om vi kände oss nöjda när vi nästan endast hade de stora idolerna i Team Collberg framför oss. Visserligen efter bara en kryss, men ändå… 🙂

Team Collberg

Årets besvikelse
I åttonde racet i SM rundade vi alltså efter första kryssen som fyra. Tyvärr länsar vi inget vidare så några båtar tog sig allt förbi oss. Inför sista rundningen låg vi på åttonde plats när vi skulle göra en sista gipp in mot bojen. Då hände det som inte fick hända. Vi var på väg mot en topp-10-placering när spinnakern snurrade sig runt förstaget och gjorde en rejäl knut på sig själv. Vi fick ta ner spinnakern och segla på endast storseglet under någon minut, och genast seglade 10 båtar förbi oss i ett nafs. Vi gick i mål på 19:e plats och var rejält besvikna, trots att det tangerade vår bästa placering i ett SM-race. Sjukt surt, dock vet vi nu att vi faktiskt kan vara topp 10 i ett entypsrace när allt stämmer 🙂

Årets skönaste dag
Vi hade kommit upp till Varberg för att ladda inför SM ett par dagar innan det var dags. Skepparen och Niclas meckade lite med båten och på fredagen var det dags för tune up, och North coachning av Björn Österberg. Det var 25° varmt, lätta vindar, vi hade supertrevlige Björn Österberg ombord för tips och tricks, och det var tune up. Dagen kunde inte bli bättre. Vi grät inte direkt blod när vinden avtog helt och tune up:en fick avbrytas. Vår nyligen inköpta och enligt klassregeln överensstämmande bogserlina fick nu visa vad den gick för när vi fick bogsering in till hamn av startfartyget, med 6-7 båtar efter oss på släp. Och ölen smakade fantastiskt gott!

Årets ”Äntligen”
Tidigare år har skepparen lovat fördäcksgasten att bjuda honom på sin vikt i hamburgare om de skulle vinna en tisdagssegling. I år glömdes det som tur var bort. Redan den andra tisdagsseglingen hade vi lite tur med vinden och vår nya spinnaker visade sig vara magisk, så vi lyckades vinna vår första tisdagssegling! Vilken glädje, det gamla slitna uttrycket ”Äntligen” kom äntligen till sin rätt… 🙂

Årets prestation
Under Lappens Cup fick vi vid första spinnakersättningen en sedvanlig knut på spinnakern. En sån där knut som man inte får upp förrän man tagit ner spinnakern och rett ut härvan. Men just då var det ju inte så mycket tryck i spinnakern, i och med att den inte var fylld. Då fick vår fördäcksgast Philip den briljanta idén för att slippa ta ner den så skulle han i ena handen hålla spinnakerns underlik och med den andra handen koppla loss gajarna och sedan reda ut hela trasslet under tiden han höll spinnakern i ena handen och sedan sätta dit gajarna igen. Men när han hade lyckats få upp trasslet fyllde spinnakern med en smäll, och inga gajar satt i spinnakern! Så med spinnakerns underlik i ena nypan och gajarna i andra handen lyckades han sätta dit gajarna och få spinnakern att sitta som den skulle. Det är tur att vi har en fördäcksgast med starka nypor som lyckas hålla 45 kvadrat fylld spinnaker med ena handen i 8-10 m/s. Lätt årets prestation ombord på SWE 595 🙂

Årets mojäng
Det köptes in en hel del grejer under året. Men årets inköp är den digitala kompassen från Tactick. Skepparen tycker nu att han kan styra betydligt bättre, och har bättre koll på vindvriden, så frågan är varför det inte funnits någon sådan ombord tidigare?! 😉