Den 14 maj seglades den första Tisdagsseglingen i Halmstads Segelsällskap. Vi på swe 595 var givetvis med, och det skulle bli första seglingsturen för året. Det hade blåst rätt bra tidigare under dagen, men när klockan närmade sig 18:00 avtog vinden mer och mer.

Efter att ha meckat med båten hela vintern och fått alla grejer på plats (trodde vi) så var vi taggade inför första kappseglingen. Vi hade till och med hissat det senaste storseglet för att testa nymonterade toppavlastaren. Men när vi nu på första torsdagen skulle ge oss av så upptäckte vi att fallschackeln inte passade till vårt träningsstorsegel! Skäddan var för bred, så det gick inte att låsa schakeln! Där fick vi mecka ett tag för att få det på plats med en temporär anordning och det hela ville sig inte bättre än att vi fick klart allt när det bara var 5 min kvar till vår start.

2013-05-14 17.55.41

Vi kastade loss, men under tiden som vi micklade med schackeln så hade vinden dött nästan helt. Vi kom till slut över startlinjen 4 minuter efter vårt skott! Och där var ju det roliga slut, vi seglade mot märket i Grötvik men när vi kommit halvvägs insåg vi att vi inte skulle hinna i mål innan maxtiden 20:30. Så vi bröt och blev bogserade in i hamn av Carreran ”Miss More”. Kvällen var visserligen solig och fin, men vi ville ju testa grejerna och få segla lite…

2013-05-15 07.58.28
Foto: Thomas Johansson // Vinnalt Foto

2013-05-14 19.05.48

2013-05-14 19.06.06

2013-05-14 19.13.20

2013-05-14 19.32.48

Den andra tisdagen seglades den 21 maj. Vi kom iväg som vi skulle den här gången, men vinden var från en klurig vinkel och den trinagelbana som var satt passade inte helt bra. Faktum är att det inte blev någon bra kryss över huvud taget, utan det gick att sträcka märket på det tilltänkta kryssbenet. Vi seglade inte helt bra på första halvinden och kom i mål som 9:a av 13 båtar. En liten missräkning där. Det var dock riktigt jämnt in i mål och tajt segling.

2013-05-21 22.41.49
Regnigt under den andra Tisdagsseglingen

Den tredje tisdagen var den 28:e maj. DMI lovade rätt friska vindar på 5-8 m/s, och det hade under dagen blåst uppåt 13 m/s i byarna. Dock från ost, så det borgade ju för plattvatten, vilket är fint för Express. Strax efter att banflaggan var hissad vred vinden ca 90 grader mot syd, så den tilltänkta kryss/läns-banan blev en ren halvvindsbana. Efter att ha tappat lite på Hirkum Pirkum, som startar strax efter oss, så seglade vi riktigt fint på första halvvinden. Vi använde vår hemliga specialtamp för skotet och skotade långt ut i relingsskenan och fick till en riktigt fin form på focken. Enligt prostarten gjorde vi över 7 knop i den relativt lätta vinden ut mot Grötvik. Vi rundade som två, efter Svante i sin Folkbåt.

ask17
Foto: Thomas Johansson // Vinnalt Foto

ask19

På vägen tillbaka så var det också halvvind, men vred mer och mer emot, så vi fick faktiskt sträcka för att komma in i hamnen. Äntligen fick vi känna på i alla fall 5-6 m/s och bidevind! Som rorsman med den nya storskotsbalken och fotstödet var det helt plötsligt som att segla en helt ny båt. Det var nu riktigt bekvämt att sitta där och styra och slippa försöka hålla sig fast när det började luta lite. Den nya hängpinnen spelade också in, den gamla (dock näst in till ny) från Spinlock var ärligt talat inte så bekväm alla gånger.

IMG_20130528_181604_redigerad

IMG_20130528_181610_redigerad

Vi blev omseglade av J/105 ”John Dory” som med bansträckningen kunnat segla med sin Code 1 hela vägen. Vi närmade oss dock snabbt Svante i Folkbåten, samtidigt som Gottfridsson i X-99:an snabbt närmade sig bakifrån. Och på upploppet lyckades vi segla om Svante, samtidigt som X-99:an seglade om oss båda så slutställningen blev att J/105 vann före X-99 och oss på tredjeplats. Och det är rätt bra av oss, eftersom Expressen inte direkt är någon halvvindsbåt när man har större båtar med i racet.

Båten känns sjukt bra med det nya mecket. Ja, som en helt ny modern båt faktiskt. Vi ser fram emot att få segla i lite mer vind på kryss/läns-bana och se vad hon går för!