Foto samtliga bilder: Patric Winbo. En sjukt cool HP1030 i lä om oss.

Hallandsseglingen gick i år i Falkenberg i Lövstaviken. Skeppar’n och Niclas var båda lediga från jobbet och seglade upp båten på fredagen i fin vind.

På lördagen gick själva seglingen. SWE 595 seglades av skepparn, Niclas och var förstärkta med Hampus Olander och Morgan Stensson (ägare av Express SWE 1010). Under skepparmötet ritades den 17 sjömil långa banan upp på ett stort block och skepparen följde med i sjökortet på sin iPhone. Sedan matade han in waypointarna på GPS-plottern så att vi skulle ha hela banan i GPS:en. Det fanns koordinater till alla rundningarna, men det gick ju snabbare att bara välja prickarna på en karta…

hallandsseglingen02
Banskissen från skepparmötet

Starten gick utanför Skrea strand och vi satte starten rätt bra. Första rundningen var en boj 4,1 NM västerut. Det blåste ca 7-8 m/s och vi gick som tåget! Alltså bokstavligen, vi gick 10° högre och snabbare än alla de andra båtarna som startade framför oss då det var omvänt LYS som gällde. Vi rundade första märket som tvåa, strax efter Kjellberg i Comfort 30. Vi satte spinnaker och satte fart mot nästa märke. I surfarna var vi uppe i över 10 knop, så det gick fint på länsen. Bakom oss närmade sig en Rhapsody och Jonas i J/80. Vi rundade sedan de kommande märkena först av alla och skulle nu hitta till nästa märke. Skepparen blev lite osäker om han verkligen hade valt rätt prick, för lite senare i racet skulle pricken rundas igen, och därefter en grön bredvid, men den gröna pricken låg ju bara 30 meter från vågbrytaren… Vi fortsatte i alla fall kryssa mot den prick vi trodde att vi skulle runda och rundade den och satte spinnaker. I 7-8 knops fart med spinnaker forsade vi nu mot nästa prick som skulle vara utanför Skrea strand. När vi kollade på de efterföljande båtarna såg vi att Rhapsodyn rundade den röda pricken, men fortsatte sedan västerut, och Jonas i J/80 seglade mot en annan prick längre ut. Vi blev då mer och mer säkra på att vi hade rundat fel prick, och för att i alla fall få ett resultat när vi ändå seglat upp till Falkenberg så tog vi ner spinnakern och började kryssa igen. Men vi hade nog seglar i 2-3 minuter med spinnakern uppe så vi hade nu kommit en rejäl bit ner i fältet. På kryssen upp igen fightades vi mot en Smaragd, men vi kryssade bättre än dem och rundade nu rätt prick före dem.

På länsen så seglade vi nu igen mot Skrea strand. När vi skulle gippa så lyckades vi sätta spinnakern runt förstaget, så vi fick ta ner den för att kunna få upp focken. Luften hade gått ur oss kan man säga när vi rundade fel prick, så vi seglade resten av delsträckan utan spinnakern.

Sedan var det några vändor till fram och tillbaka innan vi gick i mål. Smaragden drog ifrån oss på länsarna och gick i mål före oss. Vi kom trots vår lilla malör på femte plats av 15 båtar. Vann gjorde Jonas Westerdahl i J/80, före Rhapsodyn, HP1030 och Smaragden.

Men vi har trots att lärt oss något av detta, ha alltid 100% koll på banan! Speciellt om det är på okända vatten, alla tävlingar hålls trots allt inte i Laholmsbukten…