bild 4

Niclas mäter hur högt ekipaget blir. Man får nog räkna med 3,5 meter för att vara på den säkra sidan…

Förra året seglade vi vår första entypsregatta med Expressen, nämligen SM i Varberg, där vi slutade på 25:e plats av ca 31 båtar. På hösten hyrde vi en Express i Saltsjöbaden och seglade Oktoberpokalen. Det gick dock sådär, men vi blev ändå sugna på att köpa en egen trailer till båten så vi kan komma iväg på fler entypsregattor. I år går SM i Nynäshamn den 24-27 juli och det är lite väl långt för att segla upp båten dit 😉 Alltså behövdes en trailer för att vi skulle kunna komma iväg. I slutet av maj fick vi efter mycket letande tag i en trailer som skulle passa till Express. Den hade tidigare använts för en IF, men borde ju fixa en Express efter lite justeringar. Så Niclas och Skepparen åkte upp till Orust och hämtade hem en Harbeck-trailer som de hittat på Blocket.

Härom veckan tog vi sedan upp båten för injustering på trailern. Och efter lite justeringar av stöttorna passar den perfekt! Trailern får lasta ca 2500 kg, så det känns ju bra att det inte behöver vara på håret (en Express ska väga ca 1850 kg).

bild 1
Första gången vi testar centrumlyftet genom nya luckgaraget. Men givetvis gick det hur bra som helst 🙂

bild 2
Injustering av stöttorna

bild 3
Test av kultrycket. Båten några centimeter fram och tillbaks på trailern gav många kilon på kultrycket

bild 5
Båten på plats! Nissans bruna vatten lämnar dock inga snygga spår direkt…

Men så fanns det ju bara ett litet bekymmer. Ingen av oss i gänget hade BE-körkort! Dragbil fanns att tillgå men det fanns alltså ingen som fick köra ekipaget… Nu gällde det att lägga på ett kol. Niclas har sedan länge sagt att han var intresserad att ta BE-kort så han tog tag i det hela. Teorin klarades kvickt av, men sedan skulle det ju köras upp också, och en uppkörningstid skulle hittas innan SM. Dessutom skulle Niclas iväg till Grekland på semester i 2 v strax innan SM. Med lite flyt hittades en uppkörningstid i Kristianstad, timmarna innan flyget till Grekland skulle gå. Och till allas lycka så klarades uppkörningen med bravur, så nu har alla bitarna fallit på plats.

Vi kommer att bo i en villavagnNickstabadets Camping i Nynäshamn. Värsta lyxen jämfört med i Varberg där vi bodde fyra personer på typ 5 kvadratmeter…

Vad återstår? Lite spinnakerträning hade suttit fint. Sedan avmastning, upptagning, vattenslip och transport 54 mil till Nynäshamn.